Jakość, jak wiele ma definicji, jak różnie jest klasyfikowana. O jakość możemy się pokłócić – gdyż subiektywnie ją określamy. Dla jednych jakość się liczy, dla innych nie ma znaczenia. Jakość w przedsiębiorstwie, w zespole, w pracy – odzwierciedla pewną wartość, a wartość ta podlega wycenie. Czy wszystko możemy wycenić w mierniku pieniężnym? Czym jest więc jakość w sieciowej gospodarce?
Sieć jest systemem, który wyróżnia się złożonymi powiązaniami pomiędzy jej elementami. Podejście sieciowe koncentruje się na relacjach zachodzących między tymi elementami w ramach wielu zróżnicowanych procesów. Patrząc z perspektywy społecznej, głównym pojęciem jest tu „interakcja”. Z ekonomicznego punktu widzenia „sieć biznesowa jest zbiorem długoterminowym relacji formalnych i nieformalnych, jakie występują pomiędzy dwoma lub więcej jednostkami gospodarczymi lub pomiędzy jednostką a jej interesariuszem”. Do zjawisk charakteryzujących sieciowość gospodarki można zaliczyć nieprzewidywalność, brak granic przedsiębiorstw, promowanie zasobów niematerialnych i procesów współdziałania między organizacjami. Kluczowe wydaje się planowanie sieciowe oraz zarządzanie przedsiębiorstwem poprzez jakość. Zarządzanie to opiera się o regulacje wewnętrzne, tj. politykę jakości przedsiębiorstwa.
Polityka jakości przedsiębiorstwa to ważny, wartościowy dokument, będący wyznacznikiem stosowania w jednostce gospodarczej systemu zarządzania jakością. Według normy ISO 9001 polityka jakości to ogół zamierzeń, a także kierunków rozwoju organizacji, które dotyczą jakości i są formalnie wyrażane przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska w przedsiębiorstwie.
Wewnętrzna polityka jakości jest opracowywana w postaci oficjalnego dokumentu wewnętrznego, najczęściej jest to zarządzenie dyrektora jednostki. Polityka jakości powinna odnosić się do nieustannego zaangażowania kierownictwa oraz pracowników w sprawy związane z wdrażaniem systemu jakości, utrzymywaniem wysokiej jakości działań i procesów, wyrobów i usług. Można uznać, że ten wewnętrzny dokument wskazuje i kształtuje kierunki rozwoju przedsiębiorstwa, jego pracowników stanowiąc o efektywności, skuteczności oraz wysokim poziomie zarządczym danego przedsiębiorstwa.
Polityka jakości jest jednym z elementów zarządzania organizacją. Zarządzanie operacyjne współcześnie nabiera coraz większego znaczenia z kilku powodów:
- współczesne gospodarki państw definiuje się jako gospodarki sieciowe,
- wiele procesów we współczesnych gospodarkach opiera się obecnie na ekonomii doświadczeń,
- wzrasta konkurencja na rynku krajowym i międzynarodowym,
- zmieniają się oczekiwania klientów oraz interesariuszy podmiotów gospodarczych,
- obserwuje się znaczącą rolę ujawniania oraz raportowania informacji niefinansowych,
- wzrasta znaczenie określania spersonalizowanych potrzeb informacyjnych interesariuszy,
- doskonali się procesy produkcyjne,
- zwiększa się nacisk na szeroko pojętą jakość.
Jakość koreluje z zarządzaniem operacyjnym, które jest podstawową funkcją organizacji wraz z:
- sprzedażą,
- marketingiem i reklamą, które rozpoznają potrzeby klientów, pobudzają nowe pragnienia, analizują informacje na temat popytu, organizują marketing mix i spersonalizowaną reklamę,
- księgowością, która odpowiada za inwestycje, kapitał, transakcje finansowe, kalkulację cen, gromadzi informacje o kosztach, przychodach, zyskach i stratach, determinuje szeroko pojęte raportowanie o dokonaniach przedsiębiorstwa.
Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuŹródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 7-8/2023