Jakość, jak wiele ma definicji, jak różnie jest klasyfikowana. O jakość możemy się pokłócić – gdyż subiektywnie ją określamy. Dla jednych jakość się liczy, dla innych nie ma znaczenia. Jakość w przedsiębiorstwie, w zespole, w pracy – odzwierciedla pewną wartość, a wartość ta podlega wycenie. Czy wszystko możemy wycenić w mierniku pieniężnym? Czym jest więc jakość w sieciowej gospodarce?

Zarządzanie operacyjne przez jakość w gospodarce sieciowej

Sieć jest systemem, który wyróżnia się złożonymi powiązaniami pomiędzy jej elementami. Podejście sieciowe koncentruje się na relacjach zachodzących między tymi elementami w ramach wielu zróżnicowanych procesów. Patrząc z perspektywy społecznej, głównym pojęciem jest tu „interakcja”. Z ekonomicznego punktu widzenia „sieć biznesowa jest zbiorem długoterminowym relacji formalnych i nieformalnych, jakie występują pomiędzy dwoma lub więcej jednostkami gospodarczymi lub pomiędzy jednostką a jej interesariuszem”. Do zjawisk charakteryzujących sieciowość gospodarki można zaliczyć nieprzewidywalność, brak granic przedsiębiorstw, promowanie zasobów niematerialnych i procesów współdziałania między organizacjami. Kluczowe wydaje się planowanie sieciowe oraz zarządzanie przedsiębiorstwem poprzez jakość. Zarządzanie to opiera się o regulacje wewnętrzne, tj. politykę jakości przedsiębiorstwa.

Polityka jakości przedsiębiorstwa to ważny, wartościowy dokument, będący wyznacznikiem stosowania w jednostce gospodarczej systemu zarządzania jakością. Według normy ISO 9001 polityka jakości to ogół zamierzeń, a także kierunków rozwoju organizacji, które dotyczą jakości i są formalnie wyrażane przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska w przedsiębiorstwie.

Wewnętrzna polityka jakości jest opracowywana w postaci oficjalnego dokumentu wewnętrznego, najczęściej jest to zarządzenie dyrektora jednostki. Polityka jakości powinna odnosić się do nieustannego zaangażowania kierownictwa oraz pracowników w sprawy związane z wdrażaniem systemu jakości, utrzymywaniem wysokiej jakości działań i procesów, wyrobów i usług. Można uznać, że ten wewnętrzny dokument wskazuje i kształtuje kierunki rozwoju przedsiębiorstwa, jego pracowników stanowiąc o efektywności, skuteczności oraz wysokim poziomie zarządczym danego przedsiębiorstwa.

Polityka jakości jest jednym z elementów zarządzania organizacją. Zarządzanie operacyjne współcześnie nabiera coraz większego znaczenia z kilku powodów:

  • współczesne gospodarki państw definiuje się jako gospodarki sieciowe,
  • wiele procesów we współczesnych gospodarkach opiera się obecnie na ekonomii doświadczeń,
  • wzrasta konkurencja na rynku krajowym i międzynarodowym,
  • zmieniają się oczekiwania klientów oraz interesariuszy podmiotów gospodarczych,
  • obserwuje się znaczącą rolę ujawniania oraz raportowania informacji niefinansowych,
  • wzrasta znaczenie określania spersonalizowanych potrzeb informacyjnych interesariuszy,
  • doskonali się procesy produkcyjne,
  • zwiększa się nacisk na szeroko pojętą jakość.

Jakość koreluje z zarządzaniem operacyjnym, które jest podstawową funkcją organizacji wraz z:

  1. sprzedażą,
  2. marketingiem i reklamą, które rozpoznają potrzeby klientów, pobudzają nowe pragnienia, analizują informacje na temat popytu, organizują marketing mix i spersonalizowaną reklamę,
  3. księgowością, która odpowiada za inwestycje, kapitał, transakcje finansowe, kalkulację cen, gromadzi informacje o kosztach, przychodach, zyskach i stratach, determinuje szeroko pojęte raportowanie o dokonaniach przedsiębiorstwa.

Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 7-8/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Każdy, kto oglądał serial Sukcesja, wie, jak fascynująca może być walka o przejęcie władzy, a także obrona przed wrogim przejęciem. Serial ten dostarczył wielu ciekawych wątków, które prezentują, jak w praktyce może wyglądać obrona przed niechcianym przejęciem. Temat ten jest na czasie w przypadku Polski i polskich przedsiębiorstw, ponieważ przeszło 30 lat temu Polska przeszła z gospodarki centralnie planowanej na rynkową. Powstało wiele przedsiębiorstw, które pomału wchodzą w etap sukcesji. Część z nich jest przejmowana. Historia zna niejeden przypadek wrogiego przejęcia, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Spójrzmy zatem, w jaki sposób firma może bronić się przed wrogim przejęciem, i scharakteryzujmy najpopularniejsze metody obrony.

Czytaj więcej

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e‑commerce?

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.