Gamifikacja to trend, który już od wielu lat pojawia się w różnych dziedzinach życia i wielu branżach. Zastosowanie mechanizmów znanych z gier jest powszechne w edukacji, nikogo nie dziwi też już obecność grywalizacji w biznesie – szczególnie w obszarze sprzedaży i marketingu. Okazuje się, że również tak specyficzny obszar, jak controlling finansowy, może skorzystać z możliwości, jakie stwarza zanurzenie się w fabułę gry.
na podstawie rozmowy z Szymonem Trzebiatowskim – ekspertem Instytutu Biznesu Rodzinnego
Gamifikacja, grywalizacja, gryfikacja – za tymi trzema używanymi zamiennie terminami kryje się zaplanowane i dopracowane przełożenie mechanizmów, zasad, celów i strategii znanych z gier na grunt, który z rozrywką zupełnie się nie kojarzy.
Jeden z najbardziej uznanych światowych ekspertów w zakresie przewidywania trendów w biznesie, badający także zjawisko gamifikacji biznesowej – Mario Herger – w swoich licznych publikacjach i wystąpieniach dotyczących tego tematu zaznaczał, że pojęcia gamifikacji nie można zamknąć w jednej, konkretnej definicji. Jest to tak naprawdę zespół zjawisk obejmujący wiele technik i metod, które z mechanizmem gier kojarzą się bezpośrednio lub jedynie pośrednio. Mowa tutaj o wszelkiego typu szkoleniach polegających na symulacjach i odgrywaniu ról, o narzędziach budowania zaangażowania klientów czy systemach motywacyjnych pracowników.
Zdaniem eksperta, odnosząc trend gamifikacji do biznesu, ważny jest element celowości zastosowania tego narzędzia. Grywalizacja sama w sobie nie jest złotym środkiem do rozwiązania wszystkich problemów, ale – odpowiednio dostosowane i przygotowane – techniki ze świata gier faktycznie mogą zoptymalizować wiele procesów biznesowych, czy też pomóc rozwiązać realne problemy w firmach.
W czym jeszcze tkwi sekret gamifikacyjnego trendu w biznesie? We wszechstronności i szerokich możliwościach zastosowania tych technik – gamifikacji nie ogranicza ani branża, ani specyfika, ani wielkość firmy. Nie musi ograniczać jej nawet budżet.
Rynek gamifikacji rośnie w siłę
Mordor Intelligence – indyjska firma badawczo-consultingowa o zasięgu ogólnoświatowym, w swoim raporcie dotyczącym globalnego rynku gamifikacji podała, że w 2020 roku został on wyceniony na 10,19 mln USD. Szacunki co do roku 2026 roku mówią natomiast o tym, że rynek grywalizacji osiągnie wartość blisko 40 mln USD. Oczywistym czynnikiem tego wzrostu są dynamiczne zmiany zachodzące w obszarze nowych urządzeń mobilnych i ich powszechnego wykorzystywania – przede wszystkim wzrost liczby smartfonów. Jednak badacze z Mordor Intelligence wskazują także na drugi istotny czynnik rozwoju rynku gamifikacji, a jest nim narastające zaufanie do mechanizmów grywalizacyjnych jako skutecznych i efektywnych metod wspomagających rozwój wielu dziedzin nauki i biznesu.
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.