W dobie poszukiwań możliwości redukcji kosztów, wiele firm decyduje się na centralizowanie wybranych nieprodukcyjnych obszarów działalności, takich jak: księgowość, zakupy, obsługa/wsparcie klienta, logistyka, IT czy zarządzanie kapitałem ludzkim. Wiąże się to z przekonaniem, że w celu zapewnienia sobie przewagi konkurencyjnej i możliwości dalszego rozwoju na wciąż zmieniającym się rynku, przedsiębiorstwo musi koncentrować się na aktywnościach stricte biznesowych, czyli produkcji i sprzedaży.

Dlaczego warto utworzyć SSC i jak określić cele reorganizacji?

Czynniki ekonomiczne, choć ważne, nie są jednak jedynymi, które brane są pod uwagę przy podejmowaniu decyzji. Z doświadczeń rynkowych wynika, iż wiele firm powoływało się na chęć zwiększenia poziomu kontroli, podniesienia efektywności i jakości procesów realizowanych przez funkcje wsparcia, a poprzez wystandaryzowanie procesów zapewnienie przejrzystości danych i ich porównywalności dla różnych oddziałów. Część podmiotów oczekiwała również możliwości osiągnięcia synergii i szybkiej integracji w ramach planowanych fuzji i przejęć.

Pierwszą kwestią, przed którą staje firma decydująca się na konsolidację procesów, jest wybór rodzaju usług, które pragnie scentralizować.

Zgodnie z raportem Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL), procesami biznesowymi obsługiwanymi w największej liczbie centrów w Polsce są finanse i księgowość oraz usługi IT. Na dalszych miejscach znajdują się działalność badawczo-rozwojowa (firmy biotechnologiczne i z branży IT), procesy związane z obsługą klienta oraz zarządzanie zasobami ludzkimi. Wynika to w głównej mierze z faktu, iż procesy finansowo-księgowe są najłatwiejsze do standaryzacji zarówno z uwagi na perspektywę czasową, jak i nakład pracy. Ponadto, nasze badania benchmarkingowe wskazują, iż procesy takie jak P2P (Procurement to Pay) czy O2C (Order to Cash) w 80–90% mogą być realizowane poza jednostką macierzystą.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.