Lean Management lub też szczupłe zarządzanie to temat niewątpliwie modny, cieszący się coraz większą popularnością już nie tylko w przemyśle, ale również w sektorach usługowych, służbie zdrowia, bankowości i branży logistycznej. Również uczelnie wyższe wprowadzają do swoich programów nauczania coraz szerszą pod względem merytorycznym tematykę Lean.

Lean Management jako zmiana mentalności w prowadzeniu firmy. Szczupłe zarządzanie w ujęciu ideowym i praktycznym. Od czego i dlaczego zacząć?

Stosując zasady szczupłego zarządzania w firmach, niestety bardzo często popełnia się fundamentalne błędy. Aby ich uniknąć, należy we właściwy sposób pojmować i interpretować pojęcie Lean. Dodatkowo należy zadać sobie pytanie: czy używając gotowych narzędzi z zakresu LM, nie zapominamy o idei, na której oparte jest ich poprawne i efektywne wykorzystywanie? O tym wszystkim powiem w dalszej części tekstu.

Najczęściej popełniane błędy

Jak już wspomniano we wstępie, pojęcie szczupłego zarządzania zagościło na stałe w naszym codziennym życiu. Ciągły wzrost popularności tej tematyki sprawia, że wiele przedsiębiorstw, począwszy od ogromnych zakładów przemysłowych, poprzez średnie firmy, a kończąc na niewielkich podmiotach, chciałoby zacząć wdrażać LM na własnym gruncie. Często jednak, jeśli nie wręcz w większości przypadków, liderzy Lean (o ile tacy w ogóle istnieją – wspominam o tym w dalszej części artykułu) zbyt skupiają się na efektach związanych z wdrożeniem modelu niż na jego prawidłowym zrozumieniu i zinterpretowaniu pod kątem lokalnych potrzeb. Wielu z nich wdraża do użytku narzędzia bez gruntownego poznania idei, na potrzeby której zostały opracowane. Skupianie się na doraźnych działaniach bez gruntownego przygotowania pod kątem merytorycznym jest zachowaniem nieodpowiedzialnym. Z całą pewnością nie poprawi to jakości procesów w naszych firmach, a wprowadzi jedynie zbędny bałagan, co z dużym prawdopodobieństwem poskutkuje frustracją i spadkiem motywacji wśród zaangażowanych w dany projekt pracowników. Jest to zdecydowanie najczęściej spotykany i zarazem najbardziej dotkliwy w skutkach błąd popełniany w początkowych etapach wdrażania Lean. Jak więc zminimalizować bądź też w całości wyeliminować ryzyko wystąpienia takiego rodzaju zagrożeń?

Kaizen – podwaliny kultury Lean

Aby dobrze i w przejrzysty sposób przedstawić oraz opisać podstawy ideologiczne systemu Lean Management, należy cofnąć się do lat 80. ubiegłego wieku, a dokładnie do 1986 r. Wydawnictwo Random House Trade z Nowego Jorku oddało wtedy do rąk czytelników pierwsze wydanie książki dotyczącej tematyki Kaizen. Kaizen. The Key to Japan’s Competitive Success1, autorstwa jednego z największych ekspertów i autorytetów w tej dziedzinie, teoretyka organizacji – Masaaki Imai, zapoczątkowała rewolucję w podejściu do sprawnego i niskokosztowego kierowania firmą. Od tego czasu Kaizen stało się jedną z głównych i podstawowych koncepcji zarządzania, wykorzystywaną przez ciągle rosnącą liczbę menedżerów na całym świecie.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.