Zarządzanie ryzykiem jest kluczowym elementem profesjonalnego zarządzania organizacją. Skutecznie wdrożony proces zarządzania ryzykiem korporacyjnym zapewnia najwyższemu kierownictwu kompleksowe i miarodajne dane będące podstawą podejmowania decyzji dotyczących funkcjonowania oraz rozwoju organizacji.

Projektowanie i wdrażanie systemów zarządzania ryzykiem korporacyjnym

Do głównych korzyści wynikających z wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem w organizacji zaliczyć można m.in.:

  • spełnienie wymagań zdefiniowanych w aktach prawnych i standardach branżowych,
  • ograniczenie niepewności podejmowanych przez organizację decyzji i działań,
  • optymalne planowanie zasobów oraz inwestycji, skupiające się na obszarach o wysokim ryzyku,
  • określenie priorytetów działań zapobiegawczych i doskonalących w oparciu o szczegółowe wyniki zarządzania ryzykiem,
  • określenie krytycznych ryzyk i przygotowanie działań, które mogą zapobiec lub zmniejszyć straty w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej,
  • zarządzanie organizacją, w tym projektami w oparciu o kompleksowe, miarodajne i porównywalne dane,
  • zmiany w kulturze organizacyjnej oraz świadomości pracowników, wynikające z wdrożenia procesu zarządzania ryzykiem.

Termin „ryzyko” wywodzi się od greckiego słowa riza, które oznaczało rafę, czyli podstawowe niebezpieczeństwo w starożytnej żegludze.

Wzorcowy proces zarządzania ryzykiem, zalecany w większości standardów i norm związanych z zarządzaniem ryzykiem, składa się z kroków przedstawionych na Rysunku 1:

DEFINICJE RYZYKA

Ryzyko w języku naturalnym oznacza miarę zagrożenia wynikającego z prawdopodobnych zdarzeń od nas niezależnych lub z możliwych konsekwencji podjętych decyzji. Ryzyko jest proporcjonalne do prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia i do wielkości strat, które może spowodować.

Źródło: Wikipedia

Ryzyko – kombinacja skutków i prawdopodobieństwa ich wystąpienia.

Źródło: ISO 27005

Ryzyko – skutek niepewności w odniesieniu do ustalonych celów.

Źródło: ISO 31000

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe oraz zintegrowane systemy ERP (Enterprise Resource Planning) odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu przedsiębiorstwami. W ostatnich latach w Polsce pojawiły się nowe wymogi raportowania, które znacząco wpłynęły na funkcjonowanie tych systemów. W artykule poruszono znaczenie systemów księgowych i ERP w kontekście nowych regulacji oraz wyzwania i korzyści wynikające z ich wdrożenia.

Czytaj więcej

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Jednym z kluczowych aspektów podczas zarządzania cash-flow oraz wynikiem finansowym przedsiębiorstwa, jest obwiązujący poziom stóp procentowych i ich przełożenie na koszty finansowe posiadanych zobowiązań. Jeżeli firma finansuje się, nawet częściowo, kapitałem obcym – kredytami, leasingami, powinna brać pod uwagę jak drogie są to źródła finansowania. Stopy procentowe wyznaczają także pewnego rodzaju benchmark dla pozyskania u obsługi kosztu kapitału, w szczególności wtedy, kiedy firma ma możliwość ubiegania się o finansowanie z różnych źródeł. Z innej strony, stopy procentowe determinują także możliwe do uzyskania przychody finansowe, kiedy nadwyżki alokowane są, przykładowo, na krótkoterminowych lokatach negocjowanych w banku. Co jest związane ze stopami procentowymi i o czym należy pamiętać, podczas zarządzania płynnością finansową? W jaki sposób zarządzać ryzykiem wpływu zmian stóp procentowych na koszty firmy? O tym w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.