Rozmawiając z menedżerami na temat celów i sensu wdrożenia Strategicznej Karty Wyników i Systemu Zarządzania przez Cele w przedsiębiorstwach, porównuję bardzo często zarządzanie przedsiębiorstwem do prowadzenia współczesnego samolotu. Pilot znajdujący się na dużej wysokości w przypadku wystąpienia błędu lub jakiegokolwiek problemu ma zawsze więcej czasu na podjęcie trafnej decyzji. Jeżeli taka sama sytuacja wystąpiłaby na bardzo niskiej wysokości — ułamek sekundy w opóźnionej reakcji lub błędna decyzja mogą mieć katastrofalne skutki.

Zarządzanie przez cele – balanced scorecard

W każdym z tych przypadków pilot posługuje się wskaźnikami. Jeżeli któryś z kluczowych wskaźników wskazałby błędne wartości lub przestałby działać, skutki również mogą być bardzo poważne.

Podobnie jest z przedsiębiorstwami. Wdrażając w firmie na szeroką skalę programy racjonalizatorskie, redukując koszty, minimalizując zapasy, zbliżamy się do bliźniaczej sytuacji jak obniżanie wysokości lotu samolotem. Wtedy zarządzanie firmą bez wskaźników lub w oparciu o niewłaściwe wskazania może również spowodować nieodwracalne i bardzo bolesne skutki.

Jednym ze sposobów planowania i zarządzania strategią firmy jest metoda Strategicznej Karty Wyników (Zbalansowanej, Zrównoważonej, ang. BSC — Balanced Scorecard). Jest to znakomite narzędzie do planowania i konsekwentnego realizowania strategii rozwoju, uwzględniającej podstawowy cel istnienia organizacji biznesowych, jakim jest zwiększanie wartości firmy, zarówno poprzez krótkoterminowe wyniki, jak i działania o charakterze długofalowym. Osiągnięcie tego celu jest możliwe dzięki zrównoważeniu korzyści trzech grup, kluczowych dla budowania wartości firmy. Grupami tymi są: udziałowcy, pracownicy oraz klienci. Nikt z nas nie wyobraża sobie przecież firmy, której udziałowcy są nieusatysfakcjonowani, w której potrzeby klientów nie zostają zaspokojone, a pracownicy przychodzą do pracy niezadowoleni.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe oraz zintegrowane systemy ERP (Enterprise Resource Planning) odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu przedsiębiorstwami. W ostatnich latach w Polsce pojawiły się nowe wymogi raportowania, które znacząco wpłynęły na funkcjonowanie tych systemów. W artykule poruszono znaczenie systemów księgowych i ERP w kontekście nowych regulacji oraz wyzwania i korzyści wynikające z ich wdrożenia.

Czytaj więcej

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Jednym z kluczowych aspektów podczas zarządzania cash-flow oraz wynikiem finansowym przedsiębiorstwa, jest obwiązujący poziom stóp procentowych i ich przełożenie na koszty finansowe posiadanych zobowiązań. Jeżeli firma finansuje się, nawet częściowo, kapitałem obcym – kredytami, leasingami, powinna brać pod uwagę jak drogie są to źródła finansowania. Stopy procentowe wyznaczają także pewnego rodzaju benchmark dla pozyskania u obsługi kosztu kapitału, w szczególności wtedy, kiedy firma ma możliwość ubiegania się o finansowanie z różnych źródeł. Z innej strony, stopy procentowe determinują także możliwe do uzyskania przychody finansowe, kiedy nadwyżki alokowane są, przykładowo, na krótkoterminowych lokatach negocjowanych w banku. Co jest związane ze stopami procentowymi i o czym należy pamiętać, podczas zarządzania płynnością finansową? W jaki sposób zarządzać ryzykiem wpływu zmian stóp procentowych na koszty firmy? O tym w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.