Niniejsze opracowanie jest podsumowaniem wdrożenia koncepcji zasobowo-procesowego rachunku kosztów (Resource Consumption Accounting, RCA) w spółkach Energa Obrót oraz Energa Obsługa i Sprzedaż.
ENERGA Obrót SA (EOB) to spółka branży energetycznej, należąca do Grupy ENERGA, w której jest liderem segmentu sprzedaży, obejmującego jeszcze 5 spółek. Prowadzi handel na krajowym i międzynarodowym hurtowym rynku energii elektrycznej oraz sprzedaje energię klientom indywidualnym i biznesowym. Zajmuje się również obrotem produktami energetycznymi, między innymi prawami majątkowymi oraz prawami do emisji CO2. Spółką odpowiedzialną za obsługę klientów EOB w segmencie sprzedaży, również w zakresie rozliczeń i windykacji, jest Energa Obsługa i Sprzedaż (EOiS). Spółka została włączona do segmentu sprzedaży w grudniu 2012 r.
Przesłanki wdrożenia zasobowo-procesowego rachunku kosztów (RCA) w EOB
W 2012 r. spółka EOB rozpoczęła prace nad stworzeniem planu strategicznego segmentu obsługi klienta. Rosnąca konkurencja na rynku, wynikająca z nacisku wywieranego przez klientów na coraz niższe ceny energii od sprzedawców, a także możliwość zmiany dostawcy prądu powoduje, że spółki zajmujące się obrotem działają już w warunkach wolnego rynku. W tej sytuacji budowa nowej strategii w EOB wiązała się z odpowiedzią na pytania o wielkość marż uzyskiwanych w poszczególnych segmentach klientów na produktach energetycznych oraz okołoenergetycznych. Spółka musi podejmować racjonalne decyzje, gdy konstruuje oferty produktowe dedykowane poszczególnym grupom wolumenowym, gdy buduje kanały obsługi, dopasowane do segmentów klientów, oraz chce rozwijać swoją sprzedaż, oferując nowe produkty i zdobywając nowe rynki. Decyzje te wynikać muszą z wiedzy o kosztach realizowanych procesów i zużywanych w nich zasobach, co w rezultacie stanowi o rentowności świadczonych przez firmę usług. Oczekiwanie wyrażane przez zarząd związane było przede wszystkim z pozyskaniem informacji o kosztach sprzedaży i obsługi poszczególnych segmentów klientów, z oceną rentowności tych segmentów oraz opłacalności sprzedaży produktów (w spółce przygotowywano projekt uruchomienia sprzedaży gazu do istniejących klientów – odbiorców energii elektrycznej, tzw. duel fuel).
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.