W dobie międzynarodowego kryzysu wymuszającego na przedsiębiorcach poszukiwanie rozwiązań szybkich i efektywnych, w celu ograniczenia strat i często uratowania firm, pracodawcy coraz częściej sięgają po alternatywne formy zatrudniania pracowników, mające na celu optymalizację kosztów.
Przemiany na rynku pracy spowodowały konieczność dostosowania przepisów do nowych potrzeb i sytuacji. Także polski ustawodawca wprowadził rozwiązania prawne, które mogą być wykorzystane przez pracodawców/przedsiębiorców w celu zmniejszenia kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników, czyli innymi słowy kosztów pracy.
Jednym z rozwiązań jest zatrudnienie w formie telepracy. Celem wdrożenia tego systemu było automatyczne obniżenie kosztów operacyjnych firmy. Praktyka wykazała jednak, że oszczędności uzależnione są od liczby telepracowników zatrudnionych przez pracodawcę – im więcej osób w firmie świadczy pracę pod postacią telepracy, tym większe oszczędności. Zatrudnienie pracownika w tej formie umożliwia wykonywanie pracy poza siedzibą pracodawcy, zwykle w domu pracownika, wyposażonym w odpowiednie środki łączności. Praca odbywa się przy pomocy urządzeń telekomunikacyjnych, najczęściej z wykorzystaniem komputera i poczty elektronicznej. Rozwiązanie to jest idealne dla osób, które z różnych względów miałyby problem z codziennym świadczeniem pracy w siedzibie pracodawcy, chociażby z uwagi na niepełnosprawność, względy rodzinne (małe dzieci) czy łączenie pracy z nauką. Zastosowanie znajduje również w wypadku pracy przemiennie wykonywanej w domu i w zakładzie pracy. Aktualnie w Polsce wykorzystywane jest najczęściej w usługach księgowych, w branży informatycznej, w telemarketingu czy wśród redaktorów lub tłumaczy.
Praca w trybie zdalnym niweluje koszty związane chociażby z pomieszczeniami przeznaczonymi do jej wykonywania, powoduje wzrost efektywności i wydajności (pracownicy sami organizują sobie pracę i lepiej się na niej koncentrują), pozwala na zatrudnienie pracownika z regionu o niższym poziomie płac, ogranicza absencję chorobową, redukuje liczbę godzin nadliczbowych, w efekcie prowadząc do tego, że firma postrzegana jest jako bardzo nowoczesna i zaangażowana w aktywizację osób, które z różnych względów nie mogłyby konwencjonalnie świadczyć pracy.
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.