Firmy małe i średnie, które mają pomysł na dynamiczny wzrost, mogą mimo dobrych wyników nie osiągnąć takiego poziomu przepływów finansowych, który pozwoliłby spłacać raty kapitałowo-odsetkowe finansowania obcego. Działalność innowacyjna jest obarczona dużym ryzykiem niepowodzenia, dlatego też poza pozyskiwaniem finansowania w formie dotacji możemy zastanowić się nad znalezieniem wspólnika, który poniesie część ryzyka wraz z nami.
W takiej perspektywie z pomocą mogą nam przyjść formy finansowania oparte na wkładzie kapitałowym, takie jak aniołowie biznesu, fundusze venture capital i fundusze private equity. Te trzy źródła finansowania różnią się przede wszystkim skalą i momentem wejścia i wyjścia z inwestycji, a także skalą ingerencji w zarządzane przedsiębiorstwo.
Według raportu KPMG Venture Puls Q2 2018 w drugim kwartale bieżącego roku fundusze venture capital zainwestowały na świecie prawie 70 mld dolarów, z czego ponad połowa tej kwoty przypadła na inwestycje w Azji. Głównym obszarem zainteresowania funduszy są spółki bardziej rozwinięte, które mają co najmniej jedną rundę finansowania za sobą. Fundusze najczęściej inwestują w branże technologiczne, w tym związane z rozwojem internetu, oprogramowaniem czy biotechnologią. W Stanach Zjednoczonych drugi kwartał był drugim co do wielkości kwartałem ostatniego dziesięciolecia, niestety w Europie obserwujemy, że pula płynących środków w te inwestycje jest w trendzie spadkowym.
Fundusze venture capital charakteryzują się zaangażowaniem w inwestycje o wysokim poziomie ryzyka. Poszukują spółek we wczesnych fazach rozwoju przedsiębiorstwa, aczkolwiek zazwyczaj nie finansują przedsiębiorstw w etapie zalążkowym, czyli np. samego pomysłu na biznes. Takim finansowaniem zajmują się „aniołowie biznesu”, którzy poprzez swoje bezpośrednie zaangażowanie pomagają w codziennym zarządzaniu spółką.
Fundusze poszukują firm już działających ze sprawdzonym modelem biznesowym i kadrą zarządzającą, która ma za sobą pewne sukcesy. Inwestycje w spółkę kapitałową oprócz pieniędzy wspomagają również w formie pomocy w zarządzaniu, w tym merytorycznej pomocy w zakresie rozwijania modelu biznesowego, strategii marketingowych, dystrybucji i modeli finansowych. Fundusze inwestują w firmy o dużym potencjale wzrostu. Horyzont inwestycyjny jest określony na średnio- lub długoterminowy okres, czyli od trzech do siedmiu lat. Cała strategia inwestycyjna określana jest w momencie podpisania umowy, włącznie ze strategią wyjścia z inwestycji poprzez odsprzedanie spółki innemu funduszowi, wejście na giełdę, odsprzedaż pakietu kadrze zarządzającej.
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.