Jedyną stałą rzeczą w życiu są zmiany. SME Instrument (SMEI) idealnie wpisuje się w to stwierdzenie. Komisja Europejska zaplanowała szereg usprawnień, które mogą zaskoczyć małe i średnie firmy z całej Europy. Aby lepiej się do nich przygotować, opracowaliśmy materiał o zmianach oraz krótkie podsumowanie tego, jak wyglądał rok 2017 w SMEI – czyli kto był najskuteczniejszy i jak w tym wszystkim odnalazły się polskie firmy.

Zmiany w SME Instrumencie - co nas czeka w 2018 roku?

SME Instrument

Horyzont 2020 jest największym programem dofinansowania innowacyjnych rozwiązań w historii Unii Europejskiej. Jest kontynuacją dotychczasowych funduszy bezpośrednio z Brukseli wspierających badania naukowe i innowacje. SME Instrument jest częścią Horyzontu 2020 finansującą innowacyjne projekty realizowane tylko i wyłącznie przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Instrument wspiera firmy o zasięgu międzynarodowym, pomagając im w realizacji przełomowych pomysłów o wysokim ryzyku i potencjale. Jego celem jest wzmocnienie europejskiej innowacyjności i pomoc w szybszym wprowadzeniu innowacji na rynek. W ciągu 7 lat trwania programu firmy mogą zdobyć ponad 3 miliardy euro. Dotacje są przyznawane projektom w ramach dwóch faz, a wnioski wolno składać kilka razy w roku. Można włączać partnerów biznesowych do konsorcjum i/lub zlecić część pracy innym podmiotom.

O dotację z Instrumentu może się ubiegać mała lub średnia firma z innowacyjnym pomysłem z każdego kraju Unii Europejskiej
i wybranych krajów stowarzyszonych.

Nie ma wyznaczonych limitów na to, jaki procent budżetu trafi do danego państwa. To, ile grantów otrzyma każdy z nich, zależy wyłącznie od przedsiębiorczości lokalnych firm. Dofinansowanie otrzymują najbardziej przełomowe i najlepiej przygotowane projekty.

Success rate (wskaźnik sukcesu) w Fazie 2 jest bardzo niski (w ostatnim rozdaniu około 4%), a mimo to przy każdym naborze tysiące firm stwierdzają, że warto poświecić czas i energię na przygotowanie wniosku. Powodów jest wiele: wysoki budżet, uproszczone procedury, bezzwrotne dotacje z puli europejskiej, duży prestiż programu (wygranie grantu ze SMEI przyciąga inwestorów

i dodaje wiarygodności firmie i projektowi) oraz wsparcie coachingowe.

SME Instrument w 2017 r.

W tym podsumowaniu skupimy się na projektach Fazy 2, które najbardziej wpływają na wzrost tempa rozwoju projektów (granty są znacznie wyższe niż w Fazie 1). W momencie, w którym kończono pisać ten artykuł, nie były jeszcze znane wyniki z października 2017 r., dlatego pominiemy wnioski z tego rozdania.

Polska – coraz lepiej

Zdecydowanie możemy powiedzieć, że ten rok jest przełomowy dla polskich firm startujących w Fazie 2 SME Instrumentu. W 2017 roku 5 projektów zdobyło grant z tej fazy, czyli prawie tyle samo, co przez trzy wcześniejsze lata (2014-
-2016 – 6 projektów). Z czego wynika ta poprawa? Mieliśmy okazję uczestniczyć w przygotowaniu do programu we wszystkich sfinansowanych projektach Fazy 2 w 2017 roku i przyjrzeć się temu, jak działają wygrywające firmy. Pozwoliło to nam zaobserwować pewne wspólne cechy w myśleniu i działaniu. Poza innowacyjnymi projektami firmy charakteryzują się biznesowym podejściem, pomysłem na siebie i komercjalizację. Są świadome działań konkurencji i swojego miejsca na rynku. Poradziłyby sobie bez grantu, SMEI pomoże im jedynie rozwijać swoje produkty szybciej. Nie bez znaczenia są również: zmiana podejścia do programu na bardziej dojrzałe oraz profesjonalne przygotowanie (wszystkie firmy były aktywnie zaangażowane w pisanie wniosku).

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Zmiana klimatu w kontekście finansów osobistych i finansów przedsiębiorstwa

Zmiana klimatu w kontekście finansów osobistych i finansów przedsiębiorstwa

Jak wiele będzie nas wszystkich jako ludzkość kosztować globalne ocieplenie i zbyt powolne przeprowadzanie koniecznych zmian? Wbrew pozorom jest to temat idealny do omówienia pod kątem zarówno finansów osobistych, jak i finansów przedsiębiorstwa, dlatego że wskutek zmian klimatu ucierpią nie tylko wszystkie branże (w mniejszym bądź większym stopniu), a co za tym idzie biznes na każdym z jego poziomów.

Czytaj więcej

MSSF 18 – Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych

MSSF 18 – Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych

Rada Międzynarodowych Standardów w kwietniu bieżącego roku opublikowała nowy standard MSSF 18 „Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych”. Nowy standard ma zastąpić obecny MSR 1 „Prezentacja sprawozdań finansowych”. Natomiast warto na wstępie wspomnieć, że będzie przewidywał on dość długie vacatio legis i obowiązywał będzie dopiero od 1 stycznia 2027 r.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.