Świetna wizualizacja danych jest jak mityczny Święty Graal – każdy chce TO mieć, choć nie wiadomo, czy w ogóle istnieje. Wśród kontrolerów finansowych sprawa wygląda odwrotnie – każdy myśli, że TO ma (potrafi przygotować wspaniałą wizualizację), ale niewielu rzeczywiście się to udaje, choć jest to jak najbardziej realne i możliwe...
Wprowadzenie
Z czego wynika problem? Prawdopodobnie z tego, że wymaga to interdyscyplinarnego – z pozoru sprzecznego – spojrzenia na dane i informacje. Połączenia analitycznego podejścia i designu, kreatywności i zwyczajnej ciężkiej pracy, uczciwości i socjotechniki. Wystarczy jednak ograniczyć się do 5 zasad wizualizacji danych1, by osiągnąć zamierzony efekt.
1. Mów prawdę – zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie drążył temat. Bądź przygotowany do rozwinięcia poruszonych kwestii, bo pozostawienie niejasności w danych na pewno prędzej czy później sprowadzi pytania. A utrata zaufania do danych jest nieomal nieodwracalna!
2. Zmierzaj zawsze do celu – nie trać czasu na „owijanie w bawełnę”. Twoim zadaniem jest możliwie szybko dać odpowiedź i umiejętnie skierować uwagę odbiorcy na zaplanowany przez Ciebie cel prezentacji. Ponadto im dłuższy i bardziej zagmatwany wywód, tym trudniej utrzymać koncentrację osobie analizującej Twoje zestawienie.
3. Wybieraj właściwe narzędzie do realizacji celu – czy zawsze musi to być wykres liniowy? Dlaczego w ogóle pokazywać wartość? Zastanów się, co sprawi największe wrażenie.
4. Podkreśl to, co najważniejsze – te same dane można prezentować na wiele sposobów. Skoncentruj się na tym, co chcesz przekazać, i wyeksponuj to przy pomocy designu – tła, układu danych, wyróżnień itp.
5. Zachowaj prostotę – rób tylko to, co absolutnie niezbędne. Reszta jest nieważna. Zapomnij o barokowej ornamentyce i fajerwerkach technicznych. Liczy się klarowność przekazu.
W założeniach wszystko wydaje się proste, dopiero realizacja nastręcza problemów. Dlatego warto skupić się na czterech etapach tworzenia wizualizacji i krok po kroku zmierzać do określonego celu. Należy zatem:
- ustalić rzeczywisty cel prezentacji danych,
- zbudować właściwy model danych pod kątem obranego celu,
- zaplanować cały przekaz informacyjny według przyjętych założeń, standardów i wytycznych designerskich oraz dostępnych danych,
- zaprojektować poszczególne informacje na bazie najlepszego w danej sytuacji narzędzia,
- …i tyle! Raport powinien być olśniewający i skuteczny w swym przekazie.
Nie trzeba daleko szukać, żeby odnaleźć dobrze znany wzorzec spełniający powyższe wymogi – to pulpity menedżerskie.
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.