Artykuł stanowi fragment książki Bartłomieja Gawina Systemy informatyczne w zarządzaniu procesami Workflow, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2015.

Analiza procesów biznesowych

Środowisko informatyczne workflow wspiera wykonywanie procesów, w których poszczególne zadania są przekazywane między uczestnikami zgodnie z zaimplementowanym programowo w systemie WFM modelem (definicją) przepływu pracy. Każdorazowe wykonanie procesu – czyli podjęcie pracy, jej wykonanie, przekazywanie do kolejnych uczestników aż do ostatniego etapu procesu – jest rejestrowane w bazie danych systemu WFM jako instancja procesu biznesowego. Każda zarejestrowana instancja zawiera wartości atrybutów, które odzwierciedlają rzeczywistą realizację następujących po sobie lub równocześnie wykonywanych czynności. Do tych danych należą m.in.: identyfikatory osób realizujących proces, rzeczywiste czasy trwania czynności, momenty wystąpienia zdarzeń (np. wysłanie e-maila), identyfikatory wywoływanych aplikacji zewnętrznych. U podstaw metody workflow mining leży założenie, że najcenniejszą wiedzę o przedsiębiorstwie stanowią ukryte w strukturach danych wzorce, reguły, tendencje i korelacje, które w dłuższym okresie tworzą się samoczynnie podczas archiwizacji danych przez systemy informatyczne. Odkrycie tych nietrywialnych zależności między atrybutami dostarcza unikalnej wiedzy o funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, której oszacowanie jest niemożliwe za pomocą tradycyjnych metod oceny procesów biznesowych. Na rysunku przedstawiono metodę workflow mining w sposób obrazowy. Przerywanymi strzałkami zaznaczono linię badań zastosowaną do analizy procesów biznesowych workflow w firmie telekomunikacyjnej.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Eventy arkusza i skoroszytu

Eventy arkusza i skoroszytu

Czasami chcemy, aby pewne operacje w Excelu wydarzyły się automatycznie, a dokładniej po określonym zdarzeniu obsługiwanych przez kod VBA, czyli po tzw. evencie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.