Artykuł stanowi fragment książki Bartłomieja Gawina Systemy informatyczne w zarządzaniu procesami Workflow, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2015.
Środowisko informatyczne workflow wspiera wykonywanie procesów, w których poszczególne zadania są przekazywane między uczestnikami zgodnie z zaimplementowanym programowo w systemie WFM modelem (definicją) przepływu pracy. Każdorazowe wykonanie procesu – czyli podjęcie pracy, jej wykonanie, przekazywanie do kolejnych uczestników aż do ostatniego etapu procesu – jest rejestrowane w bazie danych systemu WFM jako instancja procesu biznesowego. Każda zarejestrowana instancja zawiera wartości atrybutów, które odzwierciedlają rzeczywistą realizację następujących po sobie lub równocześnie wykonywanych czynności. Do tych danych należą m.in.: identyfikatory osób realizujących proces, rzeczywiste czasy trwania czynności, momenty wystąpienia zdarzeń (np. wysłanie e-maila), identyfikatory wywoływanych aplikacji zewnętrznych. U podstaw metody workflow mining leży założenie, że najcenniejszą wiedzę o przedsiębiorstwie stanowią ukryte w strukturach danych wzorce, reguły, tendencje i korelacje, które w dłuższym okresie tworzą się samoczynnie podczas archiwizacji danych przez systemy informatyczne. Odkrycie tych nietrywialnych zależności między atrybutami dostarcza unikalnej wiedzy o funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, której oszacowanie jest niemożliwe za pomocą tradycyjnych metod oceny procesów biznesowych. Na rysunku przedstawiono metodę workflow mining w sposób obrazowy. Przerywanymi strzałkami zaznaczono linię badań zastosowaną do analizy procesów biznesowych workflow w firmie telekomunikacyjnej.
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.