Jesteśmy obecnie na etapie, w którym MSR są sukcesywnie zastępowane przez MSSF. Niestety wewnętrzne służby finansowo-księgowe nie posiadają wystarczającej wiedzy, doświadczenia i czasu, aby proces przejścia na MSSF przeprowadzić efektywnie i w pełni prawidłowo. Dla sukcesu ważna jest świadomość błędów i przeoczeń, które mogą zostać popełnione w trakcie sporządzania tychże sprawozdań.

MSSF, czyli Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej często są używane jako zamiennik pojęcia MSR, czyli Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. System MSSF jest pojęciem szerszym i swym zakresem obejmuje: MSSF, MSR oraz Interpretacje wydane przez Stały Komitet ds. Interpretacji (SKI) Komitet ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (KIMSF). Należy zauważyć, iż Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR) nie wydaje już MSR, tylko MSSF, chociaż znaczna część wydanych w przeszłości MSR ciągle funkcjonuje nadal pozostaje w mocy, aczkolwiek trwa proces sukcesywnego „zastępowania” MSR nowymi MSSF.

Celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na długoterminowe konsekwencje związane z faktem przejścia na MSSF i sporządzania sprawozdań finansowych wg MSSF, w tym na różne błędy i przeoczenia popełniane w trakcie sporządzania tychże sprawozdań. Oczywiście podstawowym wyzwaniem jest zawsze samo przejście na MSSF. W tym celu został wydany MSSF nr 1, który reguluje ten proces, aczkolwiek przejście to wymaga dużej wiedzy i doświadczenia w obszarze MSSF. Wewnętrzne służby finansowo-księgowe zwykle nie posiadają jednak wystarczającej wiedzy, doświadczenia i czasu, aby proces przejścia na MSSF przeprowadzić w sposób efektywny i w pełni prawidłowy.

Przejście na MSSF i sporządzenie pierwszego sprawozdania finansowego wg MSSF jest pierwszym krokiem na długiej i czasami ciernistej drodze sprawozdawczości wg MSSF. Sprawozdawczość wg MSSF to nie tylko „cyferki” wygenerowane przy zastosowaniu obowiązujących Standardów i Interpretacji. Niezwykle istotną kwestią są wszelkie ujawnienia, opisy, komentarze, tabelki i zestawienia, które powinny się znaleźć w informacji dodatkowej, aby sprawozdanie finansowe można było uznać za zgodne z MSSF. Charakterystyczne jest to, iż w polskiej ustawie o rachunkowości wymieniono w jednym miejscu w kilkunastu punktach, co się powinno znaleźć w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka dominująca sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe, wówczas musi się również posiłkować Rozporządzeniem Ministra Finansów z 25 września 2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych. Powołane rozporządzenie dotyczy w głównej mierze zasad i technik konsolidacji, a w mniejszym stopniu ujawnień i opisów wymaganych w informacji dodatkowej w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym. Na podstawie analizy zapisów zawartych w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniu MF w odniesieniu do zakresu/szczegółowości informacji dodatkowej w sprawozdaniu finansowym można uznać, iż sporządzenie jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdania finansowego według polskich zasad i standardów rachunkowości (PSR) nie jest wielkim wyzwaniem i zwykle takie zawiera około 20–30 stron.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Eventy arkusza i skoroszytu

Eventy arkusza i skoroszytu

Czasami chcemy, aby pewne operacje w Excelu wydarzyły się automatycznie, a dokładniej po określonym zdarzeniu obsługiwanych przez kod VBA, czyli po tzw. evencie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.