Celem systemowego zarządzania jakością, zgodnego z wymaganiami normy ISO 9000, jest zachowanie powtarzalności procesów i zapewnienie w ten sposób stałego poziomu jakości. Wiąże się to również z zapewnieniem satysfakcji klientów.
Podstawowym celem działania organizacji jest osiągnięcie zysku, ale również maksymalizacja wartości rynkowej, wzrost sprzedaży i udziału w rynku. Za ważne cele organizacji uznaje się współcześnie zmniejszenie ryzyka działania oraz obniżanie poziomu kosztów prowadzonej działalności, a także innowacyjność oraz kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy, czyli wzrost zaufania klientów, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
Rynek oczekuje, aby organizacje dostarczające wyroby, produkty i usługi były wiarygodne. Jednym z ważniejszych sposobów ich uwiarygodnienia pod względem jakości, rzetelności oraz możliwości wyegzekwowania wszelkich zobowiązań jest certyfikowany system zarządzania jakością (ISO 9001).
Aby osiągnąć cele i realizować zadania, przedsiębiorstwo musi pokonać drogę od odpowiedniej jakości projektu, usługi czy wyrobu, poprzez jego wykonanie, do dostarczenia – klientowi lub na rynek – produktu czy usługi odpowiadających jego oczekiwaniom. Osiąganie przewagi konkurencyjnej, realizacja założonych celów i zadań oraz uzyskiwanie zadowolenia klientów, utrzymywanie klientów stałych i pozyskiwanie nowych determinowane są między innymi:
- kształtowaniem niskiego poziomu kosztów w organizacji,
- odpowiednim poziomem świadczonych usług czy produktów,
- odpowiednim poziomem obsługi klienta.
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.