NPV jest jedną ze standardowych funkcji finansowych arkusza MS Excel, jednak w celu jej prawidłowego stosowania trzeba wskazać zakres obliczonych wcześniej przepływów finansowych. Funkcja w swojej konstrukcji jedynie sumuje zdyskontowane przepływy. W praktyce bardzo często potrzebna jest „szybka” kalkulacja opłacalności inwestycji i w takich sytuacjach doskonale sprawdza się arkusz MS Excel wraz z wbudowanym edytorem VBA (Visual Basic for Application).

Naszym celem jest przygotowanie kalkulatora, który na podstawie zmiennych dotyczących planowanych przychodów, kosztów oraz parametrów kapitału obrotowego obliczy NPV. Dodatkowo w kalkulacji można uwzględnić roczną stopę wzrostu przychodów, a na koniec obliczyć iteracyjnie NPV i zdyskontowany okres zwrotu. Wygląd kalkulatora przedstawiono na Rysunku 1.

Blok założeń zawierać będzie zmienne niezależne wynikające z oczekiwanych parametrów. Na ich podstawie w bloku Wyniki dokonane zostaną obliczenia głównych parametrów niezbędnych do wyliczenia NPV. Ponieważ NPV jest sumą zdyskontowanych przepływów pieniężnych, pomniejszoną o nakłady inwestycyjne (zwyczajowo ponoszone w tzw. okresie zerowym), można przeprowadzić dekompozycję składników przepływu pieniężnego w ten sposób, że NPV będzie sumą:

  • zdyskontowanych zysków netto,
  • zdyskontowanych amortyzacji,
  • zdyskontowanych zapotrzebowań na kapitał obrotowy (ze znakiem minus),
  • nakładów inwestycyjnych (ze znakiem minus).

Aby sprawnie wykonać powyższe kalkulacje, w sposób zapewniający przyszłą automatyzację, każdy element algorytmu należy opisać odrębną funkcją VBA. Przyda się do tego wbudowany edytor, uruchamiany kombinacją klawiszy ALT+F11. Z paska narzędzi wybrać trzeba Module, w którym wpisywane będą poszczególne funkcje (Rys. 2.).

 

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Wielokrotnie przy pracy z programem Excel pojawia się potrzeba przedstawienia posiadanych danych lub otrzymanych wyników w postaci graficznej. Bardzo często wtedy wykorzystywane są różnego rodzaju wykresy. W niniejszym artykule pokazane zostanie, w jaki nietypowy sposób można takie dane zaprezentować.

Czytaj więcej

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.