Przedsiębiorstwo planujące rozwój potrzebuje na ten cel środków finansowych, które można pozyskać z różnych źródeł. Najczęściej wykorzystywanymi źródłami pozyskania kapitału są kredyty bankowe, emisja udziałów (akcji), leasing czy też finansowanie ze środków własnych.

Koszt pozyskania kapitału – optymalne warianty

W naszym przykładzie spółka świadcząca usługi transportowe planuje wejście ze swoimi usługami na teren ościennych województw i w tym celu jest zmuszona rozbudować swoją flotę samochodową. Wartość inwestycji w rozbudowę floty wyceniona została na 200 000 zł. Firma dysponuje kapitałem własnym w kwocie 400 000 zł. Zarząd postanowił docelowo wybrać jedno z trzech źródeł finansowania:

  1. Wariant I – kredyt bankowy w wysokości 200 000 zł,
  2. Wariant II – potrzebne 200 000 zł będzie finansowane leasingiem operacyjnym,
  3. Wariant III – środki własne na zakup środków trwałych.

Zadaniem analityka jest wyznaczenie i wyliczenie kosztu pozyskania kapitału dla każdego z wariantów finansowania. Na tej podstawie zarządzający firmą będą mogli podjąć decyzję o wyborze źródła pozyskania kapitału na sfinansowanie inwestycji powiększenia floty samochodowej.

Koszt pozyskania kapitału – kredyt bankowy

W celu wyznaczenia kwoty kosztu uzyskania kapitału drogą kredytu bankowego dodatkowo musimy przyjąć następujące założenia:

  1. Prowizja banku za przyznanie kredytu to 1,5%.
  2. Środki transportu amortyzowane są stawką 20%.
  3. Kredyt został przyznany na 3 lata, rata kredytu jest stała i wynosi miesięcznie 5556 zł.
  4. Oprocentowanie kredytu wynosi 14% w skali roku i obliczane jest od wartości niespłaconego kapitału.
  5. Podatek dochodowy wynosi 19%.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Wielokrotnie przy pracy z programem Excel pojawia się potrzeba przedstawienia posiadanych danych lub otrzymanych wyników w postaci graficznej. Bardzo często wtedy wykorzystywane są różnego rodzaju wykresy. W niniejszym artykule pokazane zostanie, w jaki nietypowy sposób można takie dane zaprezentować.

Czytaj więcej

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.