Planowanie finansowe jest jedną z podstawowych umiejętności kontrolera finansowego. Tradycyjnie wiedza ta postrzegana jest przez pryzmat dorocznych procesów budżetowych lub biznesplanów. Tego typu zadania faktycznie są złożonymi procesami, jednakże planowanie finansowe pojawia się również w codziennej pracy, gdzie należy oceniać jednostkowe zadania inwestycyjne.

Krótki kurs planowania finansowego

Coraz więcej problematyki planowania finansowego pojawia się również w procesach wyceny wartości przedsiębiorstw, gdzie oszacowanie przepływów finansowych jest podstawą metodologii DCF.

W poniższym artykule postaram się przybliżyć metodologię planowania finansowego oraz warsztatu, który pomoże w prosty sposób przygotować projekcje cash flow i sprawozdań finansowych. Wykorzystane zostanie przykładowe zadanie inwestycyjne, które przeanalizujemy w następujących etapach:

  • Projekcja nakładów inwestycyjnych i źródeł finansowania.
  • Plan przychodów i kosztów.
  • Plan zapotrzebowania na kapitał obrotowy.
  • Plan przepływów pieniężnych.
  • Plan sprawozdań finansowych.
  • Ocena efektywności inwestycji.

Projekcja nakładów inwestycyjnych i źródeł finansowania

Budowę planu rozpoczynamy od określenia przedmiotu analizy, czyli nakładów inwestycyjnych. Z tym wiążą się takie elementy jak sposób finansowania oraz przyszła amortyzacja. W tych pierwszych krokach powinniśmy określić przede wszystkim:

  • jaka część nakładów zostanie sfinansowania kapitałem własnym, a jaka pochodzić będzie z zewnętrznych źródeł finansowania;
  • jaka będzie stawka amortyzacji i jak wyglądać będzie plan amortyzacji (tabela 1).

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Eventy arkusza i skoroszytu

Eventy arkusza i skoroszytu

Czasami chcemy, aby pewne operacje w Excelu wydarzyły się automatycznie, a dokładniej po określonym zdarzeniu obsługiwanych przez kod VBA, czyli po tzw. evencie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.