Lista rozwijana to jedno z tych narzędzi w MS Excel, które jest proste w użyciu i bardzo powszechne. Jak się jednak okazuje, nie zawsze zwykła lista rozwijana jest narzędziem optymalnym dla użytkownika. Przykładowo: czy lista zawierająca 200 opcji do wyboru jest wygodna do pracy z punktu widzenia użytkownika? Najprawdopodobniej nie. Są sytuacje, gdy trzeba na takiej liście pracować, ale są też opcje pozwalające ułatwić sobie życie i stworzyć tzw. listę rozwijaną zależną i właśnie niej jest poświęcony niniejszy artykuł.

Lista rozwijana zależna

Lista rozwijana zależna – przykład z życia

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Pracujemy na pliku z danymi osobowymi. Zaczyna się budżet. Musimy dla każdego z 1000 pracowników wybrać stanowisko, jakie zajmuje w naszej firmie. Mamy gotową listę stanowisk i by uniknąć literówek, chcemy stworzyć listę rozwijaną, z której użytkownik wybiera nazwę dla danego pracownika. Brzmi dobrze do tego momentu. Problem w tym, że nasza lista ma ponad 200 rekordów. To znaczy, że chcąc wybrać nazwę stanowiska dla każdego z 1000 pracowników, będziemy musieli przewijać listę rozwijaną zawierającą ponad 200 opcji w poszukiwaniu tej właściwej. To z pewnością nie jest optymalne ani oczekiwane rozwiązanie. A gdyby dało się taką listę zawęzić do maks. kilkunastu pozycji? Można to zrobić, choć wymaga to trochę pracy i znajomości kilku formuł.

Lista rozwijana zależna – zestaw danych

Zerknijmy na wycinek z zestawu danych, na którym będziemy pracować. Na Rysunku 1 widzimy tabelę zawierającą listę działów głównych oraz stanowisk, jakie podlegają pod każdy dział. W pierwszym kroku stworzymy listę zawierającą unikalne wartości z kolumny „dział główny”. Następnie w pierwszym żółtym polu stworzymy listę rozwijaną z nazwami działów. W ostatnim i najważniejszym kroku stworzymy zależną listę rozwijaną pod polem „Stanowisko”, dzięki czemu, wybierając np. dział „Growth”, ujrzymy tylko nazwy stanowisk przypisanego do tego działu. Zaczynamy!

Lista rozwijana zależna – pierwsze kroki

Zanim przejdziemy do sedna zadania, wykorzystamy funkcję usuwania duplikatów do stworzenia listy unikalnych wartości z kolumny „Dział główny”. W tym celu kopiujemy wartości z kolumny „Dział główny”, wklejamy w dowolnym miejscu po prawej stronie arkusza, a następnie przechodzimy do zakładki „Data” oraz „Data Tools” i wybieramy opcję „Remove duplicates” (Rysunek 2).

Osiągnęliśmy pierwszy cel, a mianowicie listę z zaledwie trzema rekordami. Mamy do wyboru dział Finance&Strategy, Growth oraz People&Culture. Następnie przechodzimy do pola E3 i tworzymy pierwszą listę rozwijaną. Wykonujemy następujące kroki:

  1. Klikamy w komórkę E3.
  2. Przechodzimy do zakładki „Data”.
  3. Sekcja „Data tools” -> Data validation.
  4. Wybieramy opcję „List”, a następnie zakres.

Pozostałe 53% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 10/2024

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Trzy funkcje i dwa triki Excela, których prawdopodobnie nie znasz, a powinieneś

Trzy funkcje i dwa triki Excela, których prawdopodobnie nie znasz, a powinieneś

Jedni znają Excela lepiej, inni gorzej. Pewne jest, że nikt na świecie (nawet AI) nie zna 100% możliwości tego programu. I to sprawia, że jest on tak fascynujący i daje tyle możliwości w ramach przekazywania wiedzy. Tym razem zamierzam przedstawić na praktycznych przykładach trzy funkcje i dwa triki, które prawdopodobnie nie są znane większości z nas, a powinny, bo przydają się w różnych sytuacjach i oszczędzają nasz czas, a przecież o to w tym chodzi, żeby pracować jak najkrócej, a jednocześnie najefektywniej. Zapraszam do lektury.

Czytaj więcej

Wykorzystanie funkcjonalności wklejania specjalnego z jednoczesnym przetwarzaniem danych

Wykorzystanie funkcjonalności wklejania specjalnego z jednoczesnym przetwarzaniem danych

Pracując z różnego rodzaju danymi w Excelu, stosunkowo często wykonywanymi operacjami są kopiowanie i wklejanie danych. Najprostszym sposobem jest wklejanie za pomocą kombinacji klawiaturowej Ctrl + V, można wykorzystać też menu kontekstowe pod prawym przyciskiem myszy. Jednak oprócz takiego standardowego wklejania Excel oferuje narzędzie wklejania specjalnego, co znacznie zwiększa możliwości wklejania i jednoczesnego przetwarzania danych.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.