Kluczowym aspektem decydującym o wyborze, podjęciu czy zaniechaniu inwestycji jest ocena jej przewidywanej efektywności. W niniejszym artykule zostaną przedstawione najczęściej stosowane i omawiane w literaturze przedmiotu mierniki oceny efektywności inwestycji, ze szczególnym zwróceniem uwagi na prawidłowy sposób ich kalkulacji oraz interpretacji.

1. Proste mierniki oceny inwestycji

Do podstawowych prostych mierników oceny inwestycji zalicza się: prostą stopę zwrotu (SRR – simple rate of return) i prosty okres zwrotu (PP – payback period).

Prosta stopa zwrotu jest relacją wartości przepływów pieniężnych z inwestycji bez uwzględnienia nakładu inwestycyjnego w stosunku do nakładu inwestycyjnego, co przedstawia poniższa formuła:

gdzie:

CFt - przepływ pieniężny z inwestycji w roku t,

n - liczba okresów użytkowania inwestycji,

NI - początkowy nakład inwestycyjny.

Jak widać z powyższego wzoru, w celu obliczenia prostej stopy zwrotu z inwestycji konieczne jest wyznaczenie przepływów pieniężnych w poszczególnych okresach t, liczby okresów użytkowania inwestycji oraz początkowego nakładu inwestycyjnego.

Przepływy pieniężne w poszczególnych okresach (CFt) ustalane są poprzez sporządzenie rachunku przepływów pieniężnych dla potrzeb oceny efektywności inwestycji. Stanowią je prognozowane operacyjne przepływy pieniężne w poszczególnych okresach t, ściśle związane z realizowaną inwestycją, tzn. wyłącznie takie wpływy i wydatki, które dopiero powstaną w wyniku realizacji inwestycji.

Liczba okresów użytkowania inwestycji (n) stanowi przewidywaną liczbę okresów (zwykle lat), w których spodziewane jest uzyskiwanie dochodów z realizowanego projektu. Najczęściej przyjmuje się w praktyce, że liczba okresów jest równa liczbie lat amortyzacji, choć poprawnie powinien on wynikać z przewidywanej długości okresu faktycznego użytkowania środka, a to z kolei jest pochodną jego rodzaju i intensywności wykorzystywania.

Początkowy nakład inwestycyjny stanowi natomiast szacowana całkowita wartość koniecznych wydatków poniesionych do momentu rozpoczęcia użytkowania inwestycji.

Wyznaczona wartość prostej stopy zwrotu określa, w jakiej relacji pozostają łączne spodziewane przepływy z inwestycji w stosunku do poniesionych nakładów (dla przykładu – prosta stopa zwrotu z inwestycji na poziomie 1,6 oznacza, że spodziewane wpływy netto z inwestycji przewyższą wartość nakładu inwestycyjnego o 60%).

Na bazie miernika prostej stopy zwrotu uznaje się inwestycję za efektywną, jeżeli prosta stopa zwrotu jest wyższa niż jeden.

Kolejny „prosty” miernik oceny inwestycji to prosty okres zwrotu, określający, ile czasu potrzeba, aby suma wpływów pieniężnych netto z inwestycji zrównała się z wydatkami inwestycyjnymi.

Wyznaczając okres zwrotu, do nakładów inwestycyjnych należy dodawać spodziewane przepływy pieniężne w kolejnych okresach, aż uzyska się wartość większą lub równą zero. Okres, w którym to nastąpi, stanowi okres zwrotu. Sposób kalkulacji prostego okresu zwrotu przedstawiono poniżej:

Z punktu widzenia efektywności inwestycji projekt jest tym efektywniejszy, im krótszy jest okres zwrotu.

Wyznaczenie zarówno przepływów pieniężnych (CFt), jak i nakładów inwestycyjnych w celu wyznaczenia prostego okresu zwrotu dokonuje się w analogiczny sposób jak przy omówionym ich szacowaniu dla obliczenia prostej stopy zwrotu.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Wielokrotnie przy pracy z programem Excel pojawia się potrzeba przedstawienia posiadanych danych lub otrzymanych wyników w postaci graficznej. Bardzo często wtedy wykorzystywane są różnego rodzaju wykresy. W niniejszym artykule pokazane zostanie, w jaki nietypowy sposób można takie dane zaprezentować.

Czytaj więcej

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.