W dzisiejszej gospodarce zmienności rynku i preferencji konsumenckich kierowanie przedsiębiorstwem o profilu produkcyjnym wymaga od kadry zarządzającej ciągłej analizy opłacalności produkcji poszczególnych produktów.

Model - produkować czy kupować?

Celem materiału jest przybliżenie procesu dokonywania wyboru w kwestii często spotykanej w przedsiębiorstwach produkcyjnych, a mianowicie zagadnienia: produkować czy kupować (z ang. make-or-buy)? Za pomocą Excela zostanie zbudowany model do podejmowania decyzji o zakupie lub produkcji wyrobu X przez przedsiębiorstwo produkcyjne. Dodatkowo wyznaczony będzie punkt opłacalności zakupu wyrobu X przez jednostkę.

Głównym zadaniem jednostek produkcyjnych jest zapewnienie ciągłości produkcji oraz jak najlepsze wykorzystanie dostępnych zdolności produkcyjnych w celu uzyskania najniższego kosztu ich niewykorzystania. Często przedsiębiorstwo staje przed problemem decyzyjnym, jakim jest wybór między tym, czy dany produkt produkować, czy może zakupić od zewnętrznego dostawcy. Analiza takiego przypadku w jednostce wymaga zaangażowania pracowników controllingu, którzy wykonują kalkulację mającą na celu pokazanie, czy bardziej opłacalne jest wyprodukowanie wyrobu własnymi siłami, czy zakup już gotowego od firm zewnętrznych. Podczas takiej analizy make-or-buy drugim ważnym aspektem jest wykorzystanie „uwolnionych” mocy produkcyjnych (w przypadku zakupu z zewnątrz danego produktu) do wytworzenia pozostałych oferowanych przez jednostkę produktów.

Make-or-buy

W procesie podejmowania decyzji make-or-buy firma może się kierować różnymi przesłankami:

  1. Uwolnienie mocy produkcyjnych powstałych w wyniku zakupu gotowych produktów od firm zewnętrznych.
  2. Redukcja kosztów produkcyjnych oraz logistycznych (magazynowania materiałów i surowców, transportu, magazynowania wyrobów gotowych).
  3. Uproszczenie złożonego i czasochłonnego procesu produkcji wybranych wyrobów.
  4. Zapewnienie wysokiej jakości sprzedawanych produktów – zakup w firmach specjalizujących się w wybranej technologii wytwarzania danego wyrobu.

Przedmiotem analizy może być wyrób gotowy lub półprodukt wchodzący w skład wyrobu gotowego (rysunek 1).

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Pobierz pliki:

Zobacz również

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Wielokrotnie przy pracy z programem Excel pojawia się potrzeba przedstawienia posiadanych danych lub otrzymanych wyników w postaci graficznej. Bardzo często wtedy wykorzystywane są różnego rodzaju wykresy. W niniejszym artykule pokazane zostanie, w jaki nietypowy sposób można takie dane zaprezentować.

Czytaj więcej

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.