Nadzór nad realizacją celów, delegowanie zadań i odpowiedzialności, analiza problemów, kontrola wskaźników postępu – każdy z tych obszarów doczekał się już szeregu narzędzi zarządzania, metod nadzoru czy sposobów komunikacji.

Raport A3 pomocą w rozwiązywaniu problemów działu finansowego

Realizacje poszczególnych zadań i kontrola ich postępu mogą być wspierane przez rozwiązania cyfrowe, dostęp do nich możliwy jest na ekranie każdego urządzenia i w każdym momencie. Pracownicy czy menedżerowie trzymają wyniki na swoich urządzeniach i w komputerach, korzystając z nich, kiedy są potrzebne. Jednak kiedy nie są potrzebne, bywają niedostępne i zapomniane, nie dając również możliwości wglądu innym osobom, które są zaangażowane w dany temat. Raport A3 umożliwia integrację zarządzania w powyższych obszarach i stanowi nadal w pełni dostępne narzędzie dla wszystkich, którzy są zaangażowani w pracę nad rozwiązywaniem wewnętrznych problemów.

Raport A3 narodził się w japońskiej Toyocie. Należy do najskuteczniejszych narzędzi rozwiązywania problemów i do dziś cieszy się niesłabnącą popularnością wśród liderów i zespołów pracujących w duchu Lean Management.

Prostota w formie

Najważniejsze cechy raportu A3 to jego uniwersalne zastosowanie do rozwiązywania problemów różnego typu oraz określony rozmiar arkusza, na którym jest tworzony. Zastosowanie raportu i jego format to jednak dwie różne historie. Wymiar karty raportu wziął się z prozaicznego faktu – był to największy możliwy format papieru, jaki można było przesyłać wówczas faksem. Możliwość powielania raportu miało znaczenie dla komunikacji rozwiązań i raportowania poczynionych kroków. Uczenie się na błędach oraz dzielenie się spostrzeżeniami i rozwiązaniami to kluczowe cechy radzenia sobie z problemami w Toyocie i innych firmach, które działają w myśl filozofii ciągłego doskonalenia. Rozmiar karty A3 ma również wymiar psychologicznej i fizycznej bariery, utrzymując objętość raportu we wskazanych ramach, co automatycznie nakazuje jego zwięzłość i zawieranie w nim tylko niezbędnych informacji – prosta standaryzacja, lecz w dzisiejszym natłoku danych świetne rozwiązanie.

Samo zastosowanie raportu A3 leży z kolei w fundamencie kultury pracy w Toyocie – w zarządzaniu projektami, delegowaniu zadań, rozwiązaniach problemów, szkoleniach liderów czy zarządzaniu kompetencjami pracowników. Japońskie metody doskonalenia procesów zakładają również jak najefektywniejsze wykorzystywanie narzędzi, dlatego raport A3 stanowi narzędzie proste, skuteczne i o szerokim polu oddziaływania – na procesy, pracowników i podejmowane decyzje. Jego forma przypomina klasyczną tabelę z Excela, którą można stworzyć nawet odręcznie, dlatego narzędzie to nie wymaga specjalnego oprogramowania czy zaawansowanej wiedzy. Podobnie jak inne narzędzia zarządzania wizualnego, można je stworzyć własnym sumptem i dostosować dokładnie do własnych potrzeb, wykorzystując własną wiedzę, pomysłowość zespołu, długopis i papier. Samo jednak stosowanie raportu A3 nie jest proste. Umiejętność posługiwania się danymi w formie zwięzłej i obrazującej problemy, działania oraz rozwiązania wymaga ciągłego doskonalenia tych umiejętności.

Kompleksowość, elastyczność i prostota

Raport A3 to elegancka forma komunikacji z zespołem projektowym, operatorem biorącym udział w projekcie usprawnienia czy nawet pomiędzy kierownikami wyższego szczebla. Na jednym arkuszu papieru można w prosty sposób zintegrować działania wielu obszarów firmy, ujmując w kilku wymiarach rozpatrywaną problematykę.

Kompleksowość narzędzia A3 polega przede wszystkim na tym, że świetnie sprawdza się w każdym obszarze przedsiębiorstwa, jest dostępny dla pracownika niezależnie od zajmowanego stanowiska oraz może stanowić ustandaryzowany w całej organizacji sposób rozwiązywania problemów. Dlatego jego kompleksową funkcję można opisać jako:

  • możliwość usprawniania dowolnych obszarów w przedsiębiorstwie. Dzięki elastycznej formie i dostosowaniu do zasad pracy zespołów, procesów zachodzących w organizacji i metodologii rozwiązywania problemów raport A3 może być wyśmienitym narzędziem zarówno o szerokim spektrum zastosowania, jak też dla pracowników różnego szczebla czy specjalizacji;
  • angażowanie wszystkich członków zespołu biorących udział w projekcie usprawniającym. Dzięki wizualizacji każdego z elementów (problemu, rozwiązania, mierników) pozwala zrozumieć uczestnikom sens i znaczenie podejmowanych działań. Jego fizyczna, namacalna forma jest zawsze dostępna, możliwa do modyfikacji, nie potrzebuje ekranów i oprogramowania, przez co sprawia poczucie utożsamienia członków zespołu z koniecznością znalezienia najlepszego rozwiązania i osiągnięcia wspólnego celu;
  • standard rozwiązywania problemów w organizacji, ponieważ charakteryzuje się jasnymi i ustalonymi zasadami oraz służy jako narzędzie do komunikowania się pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi osobami. Dzięki ustalonym zasadom i układowi strony oraz stosowaniu sprawdzonych narzędzi do analizy czy wizualizacji może być łatwo wdrażany i skalowany na różnych poziomach w przedsiębiorstwie. Nauka zasad jego stosowania trwa bardzo krótko, a ustalone reguły łatwo jest zrozumieć i przekazywać kolejnym użytkownikom.

Pomimo że układ raportu A3 można stworzyć w formie cyfrowej, nie nadaje się on do zastosowania jako narzędzie na monitorze czy ekranie tabletu. Jego zadaniem jest integrowanie członków zespołu i zapewnianie interakcji pomiędzy ich pomysłami i spostrzeżeniami, dlatego musi pozostać namacalny i w łatwo edytowalnej formie. Jego kompleksowość nie może również oznaczać, że będzie stosowany do rozwiązywania wszystkich problemów w przedsiębiorstwie. Ocenia się, że jeśli jesteś w stanie problem rozwiązać samemu lub w bardzo krótkim czasie, to stworzenie raportu A3 będzie już marnotrawstwem czasu i papieru. Z kolei duże projekty, realizowane na przestrzeni długiego okresu i wielu wydziałów, powinny być prowadzone za pomocą bardziej zaawansowanych narzędzi. Raport A3 świetnie sprawdza się w środkowym zakresie wielkości zadań – dla małych zespołów projektowych rozwiązujących problemy we własnym zakresie i mogących spotykać się, aby wspólnie omawiać rozwiązania i wyniki.

Metodologia i budowa raportu

Raport A3 to nieskomplikowane narzędzie, lecz nie dajmy się zwieść jego prostocie. Dzięki temu, że jest łatwe w konfiguracji i stoi za nim cała metodologia Lean Management, do jego budowy można zaprząc profesjonalne i precyzyjne rozwiązania służące planowaniu, kontroli i analizie. Raport A3 to bardzo metodyczny sposób działania, w którego sercu leży filozofia ciągłego doskonalenia i cykl PDCA – esencja kaizen. Cykl PDCA składa się z czterech etapów (Plan – Do – Check – Act) i myślenie zgodnie z nim zapewnia trwałe rozwiązywanie problemów poprzez dogłębną analizę, kontrolowane wdrożenie rozwiązania, a następnie jego standaryzację. Dlatego też układ prawidłowo skonstruowanego raportu powinien korespondować z czterema krokami PDCA. Jednak struktura tych kroków zależy już od charakteru organizacji i sposobu rozwiązywania w niej problemów czy charakteru pracy zespołu projektowego. Na Rysunku 1 przedstawiono dwa przykładowe układy raportu A3. Wersja A może być stosowana do projektów o długiej fazie planowania i zbierania dużej ilości danych, po czym następuje szybka faza realizacji. Wersja B z kolei zalecana jest dla problemów już znanych w organizacji, których rozwiązania nie są skomplikowane i można je dość szybko opracować.

Pozostałe 54% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pracując w finansach (choć nie tylko), często napotykamy na konieczność przeliczania kwot na różne waluty. Jest to standard zwłaszcza w międzynarodowych korporacjach raportujących w różnych walutach. Sposobów na sprawdzenie aktualnego bądź historycznego kursu jest min. kilka, lecz każdy jest manualny i wymaga poświęcenia czasu. W dłuższym okresie jest to po prostu działanie bardzo nieefektywne. W tym miejscu z pomocą przychodzi proste do stworzenia Power Query, które można odświeżyć jednym kliknięciem i uzyskać potrzebne do pracy kursy wybranych walut. W niniejszym artykule prezentuję, jak takie zapytanie zbudować krok po kroku.

Czytaj więcej

Rankingi sprzedawców w Excelu

Rankingi sprzedawców w Excelu

Dość często spotykanym problemem, który może się również pojawić przy pracy w Excelu, jest sytuacja, gdy potrzebujemy stworzyć ranking np. sprzedawców. W sytuacji, gdy mamy zatrudnionych trzech lub czterech sprzedawców, to sprawa jest stosunkowo prosta i taki ranking można zrobić nawet ręcznie. Jednak gdy sprzedawców jest o wiele więcej, warto wiedzieć i wykorzystywać do tego odpowiednie narzędzia Excela.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.