Wizualizacja, obok analizy danych, jest niezwykle istotną częścią pracy kontrolera finansowego. To, jak wizualizujemy dane ma znaczny wpływ na to, jak je zrozumieją menedżerowie. Jednym z ciekawszych, choć bardziej pracochłonnych wykresów jest gauge chart (miernik), który pokazuje graficznie performance wybranego przez nas KPI. Niniejszy artykuł opisuje jak krok po kroku stworzyć taki wykres, a także jak powinny wyglądać dane wejściowe, by taki wykres skutecznie zbudować.

Wizualizacja KPI w Excelu, czyli jak zbudować gauge chart

Dane wejściowe

Na początek omówmy kształt danych wejściowych, czyli danych, które będziemy używać budując wykres. Rysunek 1 przedstawia dane, jakich potrzebujemy, by zbudować gauge chart. Załóżmy, że chcemy za pomocą miernika pokazać, jak kształtuje się nasz KPI – website traffic, czyli ruch na stronie. Pierwsze dane, jakie musimy manualnie ustawić to zakres, czyli punkt startu oraz progi dla wydajności słabej, OK oraz mocnej. Nazewnictwo oraz zakres można zmienić. Następnie ustalamy szerokość tzw. igły, czyli naszego wskaźnika. W tym przykładzie szerokość to 4. Musimy także wpisać, jaki procentowo jest performance naszego KPI – w tym wypadku 75%. Punkt startu oraz końcowy obliczane są poprzez formuły.

Punkt startu liczony jest w następujący sposób: 180 stopni – 4 stopnie (szerokość igły) x 75% (ustalony performance).

Punt końcowy jest z kolei przeliczony następująco: 360 stopni – 132 stopnie (start) – 4 stopnie (igła).

Jak widać, gauge chart bazuje na stopniach, ponieważ sam wykres jest niejako połączeniem dwóch wykresów – wykresu kołowego i tzw. donut chart.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 01/2024

Ulubione Drukuj

Zobacz również

„Unpivotowanie” – najlepsza funkcja Power Query?

„Unpivotowanie” – najlepsza funkcja Power Query?

Często mówi się, że Power Query to narzędzie do prostych transformacji zestawu danych, które byłyby osiągalne również w Excelu, lecz dużo trudniejsze do wykonania. I tak faktycznie jest. Jednakże istnieje jedna z funkcji, która stanowi jedną z największych (o ile nie największą) zaletę Power Query – „unpivotowanie”. Każdy użytkownik Excela wie, jak ważne są pivoty, czyli tabele przestawne. Tu mówimy o działaniu odwrotnym. Jak działa w praktyce? Przekonajmy się.

Czytaj więcej

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pracując w finansach (choć nie tylko), często napotykamy na konieczność przeliczania kwot na różne waluty. Jest to standard zwłaszcza w międzynarodowych korporacjach raportujących w różnych walutach. Sposobów na sprawdzenie aktualnego bądź historycznego kursu jest min. kilka, lecz każdy jest manualny i wymaga poświęcenia czasu. W dłuższym okresie jest to po prostu działanie bardzo nieefektywne. W tym miejscu z pomocą przychodzi proste do stworzenia Power Query, które można odświeżyć jednym kliknięciem i uzyskać potrzebne do pracy kursy wybranych walut. W niniejszym artykule prezentuję, jak takie zapytanie zbudować krok po kroku.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.