Termin goodwill reprezentuje trudno mierzalne i niematerialne wartości przedsiębiorstwa, niedające się w prosty sposób przypisać jego aktywom ujmowanym w bilansie. Wartość firmy jest istotnym składnikiem przedsiębiorstwa, gdyż może znacznie podnieść jego siłę oddziaływania na otoczenie rynkowe. Z uwagi na złożoność zagadnienia i jego niejednorodne traktowanie w praktyce występują duże trudności w jego wycenie.
Jedną z powszechnie uznawanych na świecie definicji jest stwierdzenie, że „wartość firmy jest to różnica między kwotą zapłaconą za podmiot a sumą godziwych wartości nabytych rzeczowych składników, aktywów i praw majątkowych, pomniejszoną o wartość zobowiązań”. Można zatem przyjąć, że – w ujęciu modelowym – wartość firmy (czyli suma nieujawnionych dotychczas w bilansie wartości niematerialnych i prawnych) jest różnicą między księgową wartością przedsiębiorstwa a jego wartością rynkową.
Istota wyceny sprowadza się do obliczenia różnicy pomiędzy wartością dochodową a wartością księgową. Wartość księgowa jest prosta do obliczenia jako różnica pomiędzy wartością aktywów a wartością zobowiązań. Problem stanowi zbudowanie modelu finansowego do obliczenia wartości dochodowej.
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.