Rozważając problematykę analiz marketingowych, pierwszym skojarzeniem, które przychodzi na myśl, jest odpowiednia analiza i prezentacja złożonych danych rynkowych, umożliwiająca dokonanie oceny pozycji rynkowej danego przedsiębiorstwa i potencjału dalszego rozwoju. W aspekcie możliwości wykorzystania narzędzi MS Office, typowym rozwiązaniem wspierającym analizę i prezentację takich danych będzie tabela przestawna – pivot.

Tabele przestawne są jednym z kluczowych rozwiązań pozwalającym na analizę danych. Dzięki nim możemy przetwarzać dane zgromadzone w arkuszach MS Excel oraz bezpośrednio pochodzące z bazodanowych źródeł danych. W edycji pakietu MS Office 2010 istnieje możliwość wykorzystania rozbudowanej wersji power pivot przeznaczonej do bardziej zaawansowanych zadań.

W analizowanym przykładzie chciałbym zaprezentować funkcjonalność tabel przestawnych w odniesieniu do analizy dostępnych danych rynkowych. Zazwyczaj dane te prezentowane są w formie tabelarycznej, tak jak na Rysunku 1.:

Załóżmy, że otrzymaliśmy dane rynkowe dla dwóch kolejnych okresów (za lata 2010 i 2011) w taki sposób, że w kolumnach mamy wyszczególnione produkty, w wierszach zaś nazwy badanych firm. Tak zaprezentowane dane są trudne do analizy i wymagają przede wszystkim przetworzenia do postaci bazy danych. Układ ten charakteryzuje się tym, że w kolumnach umieszczone są tzw. pola, natomiast każdy kolejny wiersz odzwierciedla tzw. rekord. W analizowanym przykładzie zdefiniowanymi polami będą:

  • nazwa firmy,
  • nazwa produktu,
  • rok,
  • wartość sprzedaży.

Tak przetworzone dane można wykorzystać w budowie tabeli przestawnej. W tym celu z zakładki Wstawianie wybieramy polecenie Tabela Przestawna, które zwróci nam menu podręczne (Rysunek 2.):

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Eventy arkusza i skoroszytu

Eventy arkusza i skoroszytu

Czasami chcemy, aby pewne operacje w Excelu wydarzyły się automatycznie, a dokładniej po określonym zdarzeniu obsługiwanych przez kod VBA, czyli po tzw. evencie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.