Arkusz MS Excel stanowi obecnie jedno z podstawowych narzędzi warsztatu controllingowego, za pomocą których przygotowywane są sprawozdania finansowe i analizy. Zazwyczaj typowym postępowaniem jest sformatowanie gotowych tabeli (wzorów) sprawozdań, które następnie są ręcznie uzupełnianie przez służby księgowe.
W poniższym artykule chciałbym przybliżyć nowe rozwiązanie, które pozwala wykorzystać tabele przestawne do dynamicznego tworzenia i analizy sprawozdań finansowych. Zacznijmy jednak od typowego sprawozdania. W przykładzie wykorzystane zostały sprawozdania
finansowe jednej ze spółek publicznych notowanych na GPW. Po transformacji do układu tabelarycznego w MS Excel sprawozdania wyglądają jak na ilustracji 1.
W kolumnach zawarto kolejne lata, a w wierszach poszczególne pozycje, w ten sposób że w wierszach podsumowania wykorzystano formuły SUMA() – np. w komórce C9 wpisano formułę Suma(C5:C8). Układ ten oczywiście jest przejrzysty i możliwy do wykorzystania w toku dalszej analizy, jednak ma charakter czysto statyczny – powstaje w wyniku wpisania odpowiednich wartości w poszczególne komórki wejściowe.
Wyobraźmy sobie, że chcemy przygotować automatyczny raport finansowy na podstawie wygenerowanego zestawienia obrotów i sald w typowym układzie:
- numer konta,
- nazwa konta,
- obroty i saldo miesięczne,
- obroty i saldo narastające.
Dysponując takim zestawieniem, powinniśmy zmienić nasze postrzeganie danych z układu tabelarycznego na układ bazy danych. Zgodnie z nim strukturę danych można opisać za pomocą następujących pojęć:
- rekord,
- pole opisowe,
- pole wartości.
Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.