Wskaźniki determinują sposób postrzegania firmy przez banki, fundusze, zarząd oraz pracowników na różnych szczeblach organizacji. Używa się ich do podejmowania kluczowych decyzji zarządczych. Mogą pomóc wspiąć się na szczyt lub spaść na sam dół. Czy na pewno pracownicy organizacji rozumieją stosowane wskaźniki? Czy wiedzą, jakie zadania muszą wykonać, żeby przybliżyć przedsiębiorstwo do sukcesu, choćby o jeden krok?

Wykorzystanie wskaźników efektywności w doskonaleniu wyników przedsiębiorstwa

SZUM, SZUM, SZUM

Przygoda z pomiarem procesów zaczyna się zwykle od kilku wskaźników. W miarę rozwoju systemu raportowania dokładane są nowe, coraz bardziej wyszukane i skomplikowane miary odnoszące się do kolejnych obszarów działalności. W 2016 r. Stowarzyszenie Lean Management Polska przeprowadziło badania na temat wykorzystania KPI w firmach. Były to przedsiębiorstwa z kapitałem polskim, i zagranicznym z różnych branż, zatrudniające od 1 do ponad 1000 osób.

Z badań SLMP można wywnioskować, że co piąta firma stosuje ponad 30 kluczowych wskaźników efektywności, natomiast co trzecia ma ich ponad 20. Niełatwo jest skutecznie zarządzać tak dużą liczbą miar. Dobitnie pokazuje to WYKRES 1, gdzie 40,6% respondentów uważa je za skomplikowane i niezrozumiałe. Respondentami badania byli głównie pracownicy biurowi. Na tej podstawie możemy sobie wyobrazić wynik takich dociekań wśród pracowników pierwszej linii (blue collar). To zjawisko powinno implikować bardzo poważny sygnał ostrzegawczy dla osoby odpowiedzialnej za wskaźniki.

Dodatkowy aspekt, związany z tym fenomenem, został zobrazowany na WYKRESIE 2. Pracownicy świetnie zdają sobie sprawę z tego, że KPI wynikają bezpośrednio ze strategii firmy. Natomiast brak ich zrozumienia może budzić poczucie, że nie mają dostatecznego wpływu na poziom wskaźników. Nie pomaga także brak transparentnego powiązania wskaźników efektywności ich stanowiska pracy z kursem obranym przez firmę. Często zawodzi sposób komunikacji przełożenia wyników lokalnych na globalny rezultat.

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Wielokrotnie przy pracy z programem Excel pojawia się potrzeba przedstawienia posiadanych danych lub otrzymanych wyników w postaci graficznej. Bardzo często wtedy wykorzystywane są różnego rodzaju wykresy. W niniejszym artykule pokazane zostanie, w jaki nietypowy sposób można takie dane zaprezentować.

Czytaj więcej

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.