Wskaźniki determinują sposób postrzegania firmy przez banki, fundusze, zarząd oraz pracowników na różnych szczeblach organizacji. Używa się ich do podejmowania kluczowych decyzji zarządczych. Mogą pomóc wspiąć się na szczyt lub spaść na sam dół. Czy na pewno pracownicy organizacji rozumieją stosowane wskaźniki? Czy wiedzą, jakie zadania muszą wykonać, żeby przybliżyć przedsiębiorstwo do sukcesu, choćby o jeden krok?
SZUM, SZUM, SZUM
Przygoda z pomiarem procesów zaczyna się zwykle od kilku wskaźników. W miarę rozwoju systemu raportowania dokładane są nowe, coraz bardziej wyszukane i skomplikowane miary odnoszące się do kolejnych obszarów działalności. W 2016 r. Stowarzyszenie Lean Management Polska przeprowadziło badania na temat wykorzystania KPI w firmach. Były to przedsiębiorstwa z kapitałem polskim, i zagranicznym z różnych branż, zatrudniające od 1 do ponad 1000 osób.
Z badań SLMP można wywnioskować, że co piąta firma stosuje ponad 30 kluczowych wskaźników efektywności, natomiast co trzecia ma ich ponad 20. Niełatwo jest skutecznie zarządzać tak dużą liczbą miar. Dobitnie pokazuje to WYKRES 1, gdzie 40,6% respondentów uważa je za skomplikowane i niezrozumiałe. Respondentami badania byli głównie pracownicy biurowi. Na tej podstawie możemy sobie wyobrazić wynik takich dociekań wśród pracowników pierwszej linii (blue collar). To zjawisko powinno implikować bardzo poważny sygnał ostrzegawczy dla osoby odpowiedzialnej za wskaźniki.
Dodatkowy aspekt, związany z tym fenomenem, został zobrazowany na WYKRESIE 2. Pracownicy świetnie zdają sobie sprawę z tego, że KPI wynikają bezpośrednio ze strategii firmy. Natomiast brak ich zrozumienia może budzić poczucie, że nie mają dostatecznego wpływu na poziom wskaźników. Nie pomaga także brak transparentnego powiązania wskaźników efektywności ich stanowiska pracy z kursem obranym przez firmę. Często zawodzi sposób komunikacji przełożenia wyników lokalnych na globalny rezultat.
Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.