Zakończył się rok obrotowy i spółki/grupy kapitałowe muszą się przymierzyć do sprawozdania finansowego za miniony rok. Księgowi/dyrektorzy finansowi powinni odpowiednio zaplanować ten proces pod względem ram czasowych i zadań do wykonania przez poszczególnych uczestników procesu.

Zgodność sprawozdania finansowego z MSSF

W Polsce każda spółka, a także większość grup kapitałowych ma w praktyce obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych (jednostkowych/skonsolidowanych). W zależności od sytuacji danej spółki/grupy kapitałowej sprawozdania te są sporządzane zgodnie z ustawą o rachunkowości lub MSSF.

MSSF, czyli Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, często są używane jako zamiennik pojęcia MSR, czyli Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. System MSSF jest jednak pojęciem szerszym i swym zakresem obejmuje: MSSF, MSR oraz interpretacje wydane przez powołane do tego komitety.

Wymogi wynikające z przepisów MSSF, a dotyczące koniecznych ujawnień, z roku na rok rosną, co w konsekwencji powoduje wzrost objętości sprawozdań finansowych przygotowanych według MSSF. Aby jednak sprawozdanie finansowe pozostało czytelne i przejrzyste, powinno być sporządzone w przemyślany i usystematyzowany sposób, w przeciwnym wypadku jego czytelnik będzie mieć poważne problemy z analizą i odnalezieniem interesujących go informacji. W tym miejscu należy podkreślić, że MSR 1 „Prezentacja sprawozdań finansowych” absolutnie nie narzuca sztywnego wzoru elementów sprawozdania finansowego, lecz jego minimalny zakres. W związku z tym poszczególne elementy sprawozdania finansowego można kształtować i rozbudowywać w zależności od wielkości i charakteru działalności organizacji. Nie oznacza to jednak, że powinna panować dowolność w tym zakresie.

Znajomość MSSF, a także zaangażowanie w proces sprawozdawczy ścisłego kierownictwa jednostki/grupy kapitałowej, działu prawnego oraz innych działów (np. działu sprzedaży, działu zarządzania nieruchomościami, działu inwestycji) jest niezbędne. Ciągle jednak pokutuje przekonanie, że sprawozdawczość to domena wyłącznie działu finansowo-księgowego, który powinien szybko i sprawnie wygenerować sprawozdanie finansowe własnymi siłami. Takie podejście na pewno się nie sprawdzi, ponieważ służby finansowo-księgowe nie mają wystarczającej wiedzy o strategii zarządzania ryzykiem i kapitałem, planowanych nakładach inwestycyjnych itp.

W praktyce proces sprawozdawczy często realizowany jest w pośpiechu, bez wcześniejszego zaplanowania i rozpisania planu działania, podczas gdy jest to zadanie, do którego trzeba solidnie się przygotować. W sprawozdaniu finansowym nie można zamieszczać zbędnych i niepotrzebnych informacji, niemających zastosowania do działalności organizacji, ujawnień niedotyczących sporządzającego sprawozdanie finansowe czy tabel z zerami ciągnącymi się przez kilka stron. Utrudnia to analizę tego dokumentu i świadczy o braku profesjonalizmu osób, które je przygotowywały. Z drugiej strony, pomija się informacje istotne, specyficzne dla danej organizacji. Sprawozdania są więc tym samym niekompletne.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Eventy arkusza i skoroszytu

Eventy arkusza i skoroszytu

Czasami chcemy, aby pewne operacje w Excelu wydarzyły się automatycznie, a dokładniej po określonym zdarzeniu obsługiwanych przez kod VBA, czyli po tzw. evencie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.