Z Jackiem Goliszewskim, dyrektorem działu doradztwa Mazars Polska, rozmawiał Wiesław Polakiewicz.

Jest Pan jednym z pionierów controllingu w Polsce, od lat pojawiają się Pana artykuły i liczne publikacje w tej dziedzinie. Można zatem powiedzieć, że asystuje Pan rozwojowi myśli i praktyki controllingowej. Jak Pan ocenia ten proces – skąd przybyliśmy, gdzie jesteśmy, dokąd zmierzamy? Jaki jest stan controllingowej świadomości wśród polskich przedsiębiorców?

Controlling w Polsce pojawił się na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, głównie w wyniku zakładania oddziałów firm zagranicznych, a także transferu idei controllingu przez naukowców i praktyków. Rozwijał się przede wszystkim w produkcji i handlu, a później także w innych branżach. Controlling jest odpowiedzią przedsiębiorstwa na dokonujące się zmiany w otoczeniu. Im wyższa jest kompleksowość i dynamika, tym większa złożoność i potrzeba właściwych decyzji. A szeroko pojęta koordynacja decyzji pod kątem wyznaczonych celów i zapewnienie ich racjonalności to właśnie istota controllingu.

Analizując historycznie polski controlling, jego cele i zadania, usytuowanie controllera w strukturze organizacyjnej, zakres jego kompetencji, badania empiryczne, a także publikacje i programy szkoleń, można powiedzieć, że jest on oparty na modelu kontynentalnym, niemieckim, a nie angloamerykańskim.

Myślę, że świadomość controllingu w Polsce jest dosyć duża, jednak nie przekłada się ona na praktykę. Controller traktowany jest bardziej jako analityk, „dostarczyciel” liczb, raportów, działający bardziej po fakcie, a mniej jako partner i doradca biznesowy, który kompleksowo wspomaga menedżera i odpowiednio wcześniej (wyprzedzająco) informuje o możliwych odchyleniach od celu oraz przedstawia działania sterujące dla eliminacji tych odchyleń. Związane jest to, jak mi się wydaje, z niepełnym wykorzystaniem zalet controllingu oraz cały jeszcze czas fałszywym jego kojarzeniem tylko z kontrolą i weryfikacją.

Jeśli chodzi o rozwój controllingu w Polsce, to myślę, że będzie przebiegał w trzech kierunkach: zmiany jakościowej (controller jako doradca biznesowy menedżera), większego wykorzystania nowoczesnych narzędzi controllingowych (jak np. zrównoważona karta wyników, ulepszone budżetowanie, miernik wartości firmy) oraz szerszego zastosowania controllingu w branżach pozabiznesowych. Pojawią się też kolejne zadania dla controllingu związane z wdrażaniem nowych modeli biznesowych (np. centra usług wspólnych) czy rozwojem nowych technik komunikacyjnych i cyfryzacją.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.