Rozmowa z dr Adrianną Lewandowską - Członkiem Zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Internationaler Controller Verein, managerem i głównym doradcą firmy Business Discovery, rozmawiamy o trudnej drodze od szeregowego controllera do partnera zarządu, inspiracji do rozwoju kompetencji controllingowych oraz o tym, czego europejski controller może się nauczyć od polskiego.

Jesteśmy 2 miesiące po V Kongresie Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów ICV. W tym roku przewodnim tematem była mobilizacja działań o charakterze rozwojowym „Cała naprzód – rozwój przez controlling”. Dyrektorzy finansowi i specjaliści ds. controllingu spędzili dwa dni na merytorycznych dyskusjach na temat tego, w jakim stopniu controlling może wpływać na efektywność, wydajność, innowacyjność i długowieczność firmy. Jakie są Pani główne refleksje po Kongresie?

Tematy, które podejmujemy w ramach Kongresu, staramy się dobierać tak, by wskazywały kierunki rozwoju controllingu, ujmowały trendy, wskazywały, co i jak zmienia się w naszym obszarze kompetencji. Przy okazji każdego kongresu zawsze towarzyszy mi pewne poczucie niepewności co do tego, jak zostaną odebrane te zagadnienia, bo jest tak, że część naszej codziennej pracy dotyczy klasycznych rozliczeń, analizy rentowności czy oceny efektywności działań. Zapraszani prelegenci dzielą się inspiracjami, doświadczeniem, wiedzą z zakresów mocno wchodzących w obszar stricte biznesowy. Chcemy wyzwalać, a u niektórych uczestników Kongresu – w większości członków ICV – wzmacniać poczucie współodpowiedzialności za prowadzenie przedsiębiorstwa. Cieszę się, że opinie uczestników potwierdziły, że te kwestie rzeczywiście odpowiadają potrzebom controllerów. Coraz częściej bowiem w ich codziennych zmaganiach zauważalne jest podejmowanie bardziej rozwojowych tematów.

Przykładowo, nasz główny prelegent, Profesor Schäffer, opowiadał o zrównoważonym controllingu i okazało się, że wiele osób z sali zaczęło już taki controlling wprowadzać w swoich firmach, co dowodzi, że myślą już nie tylko o rozwoju finansowym przedsiębiorstwa, ale o wiele szerzej, bardziej globalnie, socjalnie, z uwzględnieniem różnych grup interesariuszy. Profesor Schäffer wskazywał na transformacyjny wpływ zrównoważonego rozwoju na controlling oraz na szeroko rozumiany biznes. Podkreślał też, że zrównoważony rozwój powinien być traktowany w kategoriach strategii, a nie celów. Wywołało to ciekawą dyskusję, której uczestnicy mieli przemyślenia również na bazie własnych doświadczeń. Inne prelekcje związane m.in ze wzrostem odpowiedzialności controllingu za biznes, roli controllingu we współzarządzaniu przedsiębiorstwem czy np. umiejętności oceny inwestycji w rozwój kapitału intelektualnego także znajdowały swoją kontynuację w kuluarach, co podkreślało ważkość podjętych tematów.

To główna refleksja merytoryczna. Natomiast pozamerytoryczna jest taka, że środowisko controllerów budują ludzie, którzy, przyjmując na siebie tę współodpowiedzialność za wyniki przedsiębiorstwa, muszą równocześnie zwiększać swój zasób wiedzy, doświadczeń i chcą wiedzieć, jak koledzy po fachu radzą sobie w swojej firmie, jakie nowości wprowadzają, jak rozwiązują problemy itp. Musimy tworzyć okoliczności, w których taka wymiana myśli staje się swobodna. Od dwóch lat w ramach Kongresów ICV organizujemy też wieczorowe spotkania integracyjne, które cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem i frekwencją. Stawiamy na dobrze zorganizowaną integrację uczestników. Chcemy tym samym wzmacniać budowę relacji po Kongresie i między spotkaniami. Trwale kształtować strukturę środowiska.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.