„Centralnym punktem” zarządzania należnościami i zobowiązaniami powinien być dyrektor finansowy. Kluczowe znaczenie ma tu jego pozycja w firmie i jego kompetencje – to, czy jest faktycznie dyrektorem finansowym, odpowiadającym za zarządzanie finansami, czy buchalterem, który wykonuje polecenia i nie bierze udziału w zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Maciej Richter: Należności i zobowiązania w wielu branżach mają kluczowe znaczenie dla płynności przedsiębiorstwa – szczególnie dla tych branż, w których udział aktywów trwałych jest nieduży, co oznacza, że większość wpływów i wydatków ma charakter krótkoterminowy. Są to głównie branże usługowa i handlowa. Dla płynności, szczególnie w rozumieniu krótkoterminowym, kluczowe jest wzajemne zbilansowanie należności i zobowiązań. Stąd właściwe zarządzanie należnościami i zobowiązaniami ma bardzo ważne, wręcz krytyczne znaczenie dla utrzymania płynności w krótkim okresie. Inaczej zarządza się zobowiązaniami, a inaczej należnościami. Są oczywiście pewne wspólne działania, natomiast w praktyce zarządzaniem zobowiązaniami i należnościami zajmują się zupełnie inne osoby, które wykorzystują różne narzędzia.

Łukasz Cyfert : Brak majątku może również wpływać na płynność finansową niektórych podmiotów w inny sposób, ograniczając pewien potencjał do jej uzupełniania, środków brakujących spółce. W momencie gdy pojawiają się problemy z płynnością i, przykładowo, konieczność finansowania dłużnego, gdzie jest wymagane jakieś zabezpieczenie, często na majątku, podmiot zaczyna mieć mniejsze pole manewru.

Maciej Richter : Tak jest – im mniej majątku, tym bardziej finansowanie podmiotu uzależnione jest od właściwego zgrania należności i zobowiązań.

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.