Transformacja cyfrowa (digital transformation, DX) to nowa strategia prowadzenia biznesu, zakładająca ciągłą gotowość do zmian. Jej podstawę stanowią innowacje technologiczne, w tym nowoczesne aplikacje IT i rozwiązania organizacyjne, które pozwalają na elastyczne zarządzanie firmą. Przeprowadzenie przedsiębiorstwa przez ten proces wymaga wypracowania kompleksowego i metodycznego podejścia. Od czego zacząć ten projekt i jakich obszarów rzeczywistości organizacyjnej powinien on dotyczyć?

Jak się przygotować do cyfrowej transformacji biznesu?

Czym właściwie jest cyfrowy model biznesowy?

Jednym z trendów charakteryzujących współczesną gospodarkę jest postępująca cyfryzacja. Polega ona na wykorzystaniu technologii teleinformatycznych, które pozwalają współczesnym organizacjom na zwiększenie ich produktywności oraz lepsze reagowanie na zmiany. Z rozwojem cyfryzacji gospodarki bardzo silnie związana jest koncepcja Przemysłu 4.0 zakładająca stopniową integrację systemów wykorzystywanych w organizacji. Takie systemy dzięki ich efektywnemu powiązaniu mają tworzyć sieć ułatwiającą wielokierunkowy przepływ informacji. To z kolei ułatwia nie tylko monitoring procesów, ale także wspomaga podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.

Cyfrowa transformacja to jednak coś więcej niż tylko cyfryzacja organizacji. By mówić o DX, przedsiębiorstwo powinno wykorzystać technologie cyfrowe do wprowadzenia zmian w swoim modelu biznesowym. Zmiany te powinny dotyczyć nie tylko procesów podstawowych, ale także tych o charakterze pomocniczym. Szczególnie istotnym obszarem DX są procesy zachodzące na styku organizacji z jej otoczeniem, a zatem w obszarze łańcucha dostaw czy obsługi klientów. Transformacja biznesu wspierana przez technologie cyfrowe powinna mieć charakter kompleksowy i zintegrowany. Dzięki temu będzie ona w stanie wywołać skutki w różnych obszarach działania organizacji, a zatem np. w sposobach pracy, organizacji procesów, metodach zarządzania czy analizowania i raportowania danych.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.