Jakość produkowanych wyrobów coraz bardziej zyskuje na znaczeniu, ponieważ dzięki niej firma może wyróżnić się wśród konkurencji na rynku i zyskać na nim przewagę, co prowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków przedsiębiorstwa. W tym celu wprowadza się system zarządzania jakością, który ma na celu poprawę i zapewnienie jakości produktów.

Koszty jakości

Funkcjonowanie tego systemu wiąże się z kosztami jego utrzymania, tzw. kosztami jakości. Ich identyfikacja, obserwacja i analiza są istotne, ponieważ dzięki nim można doprowadzić do poprawy efektywności funkcjonowania firmy. W celu kontrolowania i określenia kosztów zapewnienia jakości w firmie wprowadza się rachunek kosztów jakości, który dla każdego przedsiębiorstwa jest indywidualny i dostosowany do jego specyfiki. Głównymi zadaniami rachunku kosztów jakości są identyfikacja, pomiar, kontrola, analiza i prezentacja kosztów poniesionych na zapewnienie jakości w organizacji. Dzięki temu rachunkowi można zidentyfikować komórki w organizacji czy też procesy, które generują najwyższe koszty jakości i te, które mają największy wpływ na zapewnienie jakości wyrobów.

Klasyfikacja kosztów jakości

Istnieje wiele metod klasyfikacji, według których można prowadzić rachunek kosztów jakości. Jedną z nich jest podział na cztery grupy (Rys. 1.):

 

  1. Koszty zapobiegania – ponoszone jako nakłady na zapobieganie ewentualnym wadom produktów. Najbardziej popularnymi kosztami zapobiegania są szkolenia, testowanie, a także zapewnienie surowców i materiałów o wymaganej jakości.
  2. Koszty oceny – koszty ponoszone na określenie uzyskanej jakości wyrobów i porównanie jej z wymaganą. Jednym z głównych kosztów oceny jest koszt audytów dostawców czy też kontrola jakości wyrobów na etapie produkcji.
  3. Koszty błędów wewnętrznych – koszty błędów i wad wykrytych wewnątrz firmy przed dostarczeniem wyrobu do klienta. Przykładem są koszty napraw wad produktów oraz koszty utylizacji.
  4. Koszty błędów zewnętrznych – koszty błędów i wad wykrytych na zewnątrz firmy, po dostarczeniu produktów do klienta. Przykładem mogą być koszty reklamacji.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Każdy, kto oglądał serial Sukcesja, wie, jak fascynująca może być walka o przejęcie władzy, a także obrona przed wrogim przejęciem. Serial ten dostarczył wielu ciekawych wątków, które prezentują, jak w praktyce może wyglądać obrona przed niechcianym przejęciem. Temat ten jest na czasie w przypadku Polski i polskich przedsiębiorstw, ponieważ przeszło 30 lat temu Polska przeszła z gospodarki centralnie planowanej na rynkową. Powstało wiele przedsiębiorstw, które pomału wchodzą w etap sukcesji. Część z nich jest przejmowana. Historia zna niejeden przypadek wrogiego przejęcia, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Spójrzmy zatem, w jaki sposób firma może bronić się przed wrogim przejęciem, i scharakteryzujmy najpopularniejsze metody obrony.

Czytaj więcej

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e‑commerce?

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.