Na pytanie „Czy warto monitorować rekomendacje?” każdy odpowie, że tak i uzna, że to przecież oczywiste. Rekomendacje to przecież najważniejszy produkt prac audytu wewnętrznego – działanie, które w przyszłości ma zapewnić, że ryzyko czy słabość stwierdzone w trakcie audytu zostaną wyeliminowane lub ograniczone do akceptowalnego poziomu.

I trudno się z tym nie zgodzić, bo każdy z zarządzających audytem wewnętrznym powinien zrobić rachunek sumienia i odpowiedzieć sobie na pytanie: a jak to jest u mnie?

Czy warto monitorować rekomendacje?

Czy rzeczywiście wystarcza nam determinacji, żeby systematycznie monitorować rekomendacje – począwszy od tego, czy w ogóle wiemy (mamy rejestr), jakie rekomendacje zostały wydane, jakie były terminy ich realizacji i kto je realizuje? A może były zmiany organizacyjne i ten, kto przyjął rekomendację do realizacji, już nie jest odpowiedzialny za ten obszar, a następca nic o niej nie wie? Czy są jakieś rekomendacje, których termin dawno upłynął, a w bazie audytu nadal widnieją one ze statusem „w trakcie realizacji”? Czy wiemy, w ilu rekomendacjach konieczna była prolongata? Jakie były jej powody? Czy nadal są aktualne? Czy w naszej jednostce są przypisani opiekunowie każdej rekomendacji, którzy „trzymają rękę na pulsie”? Czy w przypadku rekomendacji o długim (np. rocznym) terminie realizacji realizator przygotował harmonogram, dzięki któremu można śledzić postęp prac? Jak został zorganizowany proces przepływu informacji pomiędzy audytem a realizatorem – czy jest on usystematyzowany, czy też odbywa się ad hoc, w wolnych chwilach, których zawsze brakuje? Odpowiedzi na wszystkie te pytania, pozornie błahe, a w rzeczywistości niezwykle istotne, składają się na obraz procesu monitoringu rekomendacji w danej organizacji.

Zastanawiając się, co jest tak naprawdę czynnikiem sukcesu w procesie monitoringu rekomendacji, wydaje się, że jest nim komunikacja między audytem a realizatorami. Bez tego rekomendacje zostaną zapomniane i przyćmione przez „pilniejsze” sprawy dnia codziennego. Jeśli rzeczywiście rekomendacje były trafne i stanowiły odpowiedź na faktyczne problemy, w wielu przypadkach zostaną zrealizowane bez procesu monitoringu ze strony audytu wewnętrznego. Jak wynika z doświadczenia autorek tego artykułu, niestety nie jest to regułą i sprawny proces monitoringu rekomendacji przez audyt wewnętrzny zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu i stanowi istotne źródło wiedzy dla interesariuszy na temat procesu eliminowania słabości funkcjonowania danej organizacji.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Każdy, kto oglądał serial Sukcesja, wie, jak fascynująca może być walka o przejęcie władzy, a także obrona przed wrogim przejęciem. Serial ten dostarczył wielu ciekawych wątków, które prezentują, jak w praktyce może wyglądać obrona przed niechcianym przejęciem. Temat ten jest na czasie w przypadku Polski i polskich przedsiębiorstw, ponieważ przeszło 30 lat temu Polska przeszła z gospodarki centralnie planowanej na rynkową. Powstało wiele przedsiębiorstw, które pomału wchodzą w etap sukcesji. Część z nich jest przejmowana. Historia zna niejeden przypadek wrogiego przejęcia, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Spójrzmy zatem, w jaki sposób firma może bronić się przed wrogim przejęciem, i scharakteryzujmy najpopularniejsze metody obrony.

Czytaj więcej

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e‑commerce?

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.