Żyjemy w czasach, w których innowacja jest kluczem do rozwoju. Każdego dnia jesteśmy bombardowani tysiącem informacji. W całej rzece wiadomości trzymanie ręki na pulsie zmian oraz bycie ich orędownikiem i entuzjastą jest absolutnym must have. Bycie innowatorem własnej branży jest wymagające dla kadry zarządzającej, a dodatkowo każda firma ma ogromną liczbę procesów wewnętrznych, które dla klienta końcowego mają małe lub znikome znaczenie. Właśnie z tych podstawowych powodów przedsiębiorcy powinni się zastanowić nad wyprowadzeniem części procesów poza firmę, tak żeby specjaliści w danym obszarze przejęli część odpowiedzialności i specjalizacji w zakresie innowacji obszarów pobocznych działalności firmy.
Mowa tutaj o outsourcingu. Znaczenie i zasięg tego procesu rozwija się dynamicznie od lat 80. ubiegłego stulecia, ale w niektórych branżach procesy outsourcingowe istnieją od bardzo dawna. Do dzisiaj największą częścią usług dla biznesu prowadzonych poza firmą są takie usługi, jak: administracja funkcji kadrowych, szkolenia, administracja systemów informatycznych, finanse i rachunkowość, audyt wewnętrzny, podatki, zarządzanie środkami trwałymi, zaopatrzenie, zarządzanie wydrukiem i dokumentami, obsługa klienta.
W ostatnich latach procesy specjalizacyjne i dynamiczna zmienność środowiska, w którym działamy, spowodowały skokowy rozwój rynku dla firm outsourcingowych na świecie. Globalizacja i offshoring przeniosły wiele procesów wewnętrznych poza macierzyste jednostki. Firmy o zasięgu globalnym i międzynarodowym czerpią znaczne korzyści z arbitrażu kosztowego, na który pozwalają im centra usług wspólnych powstające w krajach o niższym poziomie zamożności niż rynki macierzyste. Wszystkie te czynniki sprawiają, że przed polskimi firmami usługowymi rysują się wspaniałe perspektywy na najbliższe dziesięciolecia.
Outsourcing procesów w firmie – dlaczego warto?
Outsourcing możemy podzielić na pełny i selektywny. Pełny przenosi cały dział lub proces poza firmę, selektywny zajmuje się tylko określonym wycinkiem z procesu głównego. Outsourcing zawsze jest tańszy niż tworzenie specjalistycznych działów we własnej organizacji. Czasem wydaje się, że koszt ten może być przy pewnych projektach porównywalny, ale zazwyczaj zarządzający nie w pełni kalkulują koszty i przychody alternatywne z zastosowania procesów outsourcingu w przedsiębiorstwie. Wybierając kontrahenta, nie możemy myśleć o samej cenie usługi, powinniśmy brać pod uwagę także inne potencjalne korzyści.
Przy zawieraniu umów na tego rodzaju obsługę z góry wiemy, jakie koszty po naszej stronie wygeneruje współpraca, czyli jakaś część kosztów w pewnym zakresie uzyskuje swoją prawdopodobnie stałą cenę, odporną na zmienność warunków rynkowych. Dodatkowym atutem jest wiedza z zakresu wykonywanej pracy po stronie zleceniobiorcy. Wiemy zatem dokładnie, jakie poniesiemy koszty na proces wspomagający, i dzięki temu możemy próbować je ograniczyć.
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.