Żyjemy w czasach, w których innowacja jest kluczem do rozwoju. Każdego dnia jesteśmy bombardowani tysiącem informacji. W całej rzece wiadomości trzymanie ręki na pulsie zmian oraz bycie ich orędownikiem i entuzjastą jest absolutnym must have. Bycie innowatorem własnej branży jest wymagające dla kadry zarządzającej, a dodatkowo każda firma ma ogromną liczbę procesów wewnętrznych, które dla klienta końcowego mają małe lub znikome znaczenie. Właśnie z tych podstawowych powodów przedsiębiorcy powinni się zastanowić nad wyprowadzeniem części procesów poza firmę, tak żeby specjaliści w danym obszarze przejęli część odpowiedzialności i specjalizacji w zakresie innowacji obszarów pobocznych działalności firmy.

Mowa tutaj o outsourcingu. Znaczenie i zasięg tego procesu rozwija się dynamicznie od lat 80. ubiegłego stulecia, ale w niektórych branżach procesy outsourcingowe istnieją od bardzo dawna. Do dzisiaj największą częścią usług dla biznesu prowadzonych poza firmą są takie usługi, jak: administracja funkcji kadrowych, szkolenia, administracja systemów informatycznych, finanse i rachunkowość, audyt wewnętrzny, podatki, zarządzanie środkami trwałymi, zaopatrzenie, zarządzanie wydrukiem i dokumentami, obsługa klienta.

W ostatnich latach procesy specjalizacyjne i dynamiczna zmienność środowiska, w którym działamy, spowodowały skokowy rozwój rynku dla firm outsourcingowych na świecie. Globalizacja i offshoring przeniosły wiele procesów wewnętrznych poza macierzyste jednostki. Firmy o zasięgu globalnym i międzynarodowym czerpią znaczne korzyści z arbitrażu kosztowego, na który pozwalają im centra usług wspólnych powstające w krajach o niższym poziomie zamożności niż rynki macierzyste. Wszystkie te czynniki sprawiają, że przed polskimi firmami usługowymi rysują się wspaniałe perspektywy na najbliższe dziesięciolecia.

Outsourcing procesów w firmie – dlaczego warto?

 

Outsourcing możemy podzielić na pełny i selektywny. Pełny przenosi cały dział lub proces poza firmę, selektywny zajmuje się tylko określonym wycinkiem z procesu głównego. Outsourcing zawsze jest tańszy niż tworzenie specjalistycznych działów we własnej organizacji. Czasem wydaje się, że koszt ten może być przy pewnych projektach porównywalny, ale zazwyczaj zarządzający nie w pełni kalkulują koszty i przychody alternatywne z zastosowania procesów outsourcingu w przedsiębiorstwie. Wybierając kontrahenta, nie możemy myśleć o samej cenie usługi, powinniśmy brać pod uwagę także inne potencjalne korzyści.

Przy zawieraniu umów na tego rodzaju obsługę z góry wiemy, jakie koszty po naszej stronie wygeneruje współpraca, czyli jakaś część kosztów w pewnym zakresie uzyskuje swoją prawdopodobnie stałą cenę, odporną na zmienność warunków rynkowych. Dodatkowym atutem jest wiedza z zakresu wykonywanej pracy po stronie zleceniobiorcy. Wiemy zatem dokładnie, jakie poniesiemy koszty na proces wspomagający, i dzięki temu możemy próbować je ograniczyć.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.