Właściwie każda firma ma potencjał do osiągnięcia sukcesu. Nie wszystkie potrafią jednak potencjał ten wyzwolić. Odkrycie potencjału do osiągnięcia sukcesu w firmie to szczególna rola zarządu, która wymaga zastosowania odpowiedniego połączenia wiedzy oraz doświadczenia – dzięki temu można mówić o sztuce zarządzania. Ponieważ doświadczenie to dla każdego menedżera element unikalny, wynikający z osobistej historii, można skoncentrować się jedynie na elemencie wiedzy, a w istocie na pewnych zasadach postępowania, które wspomogą doświadczenie menedżerów w poszukiwaniu owego potencjału.
Wartość przedsiębiorstwa
Aby mówić o osiągnięciu sukcesu, musimy w pierwszej kolejności ustalić, czym jest sukces. Wbrew pozorom, zdefiniowanie sukcesu nie jest proste. Ogólnie można stwierdzić, że sukces to osiągnięcie zaplanowanych celów. Jednak ze względu na to, że każde przedsiębiorstwo jest unikalne i jedyne w swoim rodzaju, cele powinny być ustalane dla każdego przedsiębiorstwa odrębnie, z uwzględnieniem jego specyfiki. Nawet gdy dwa przedsiębiorstwa produkują podobne produkty i działają na tym samym rynku, to np. ze względu na różne zarządy oraz właścicieli ich wielkość, relacje z klientami, posiadane zasoby itd. każde z nich jest inne i dla każdego z nich sukces będzie oznaczał realizację innego celu. Uniwersalnym miernikiem sukcesu dla każdego przedsiębiorstwa wydaje się jedynie jego wartość.
Wartość przedsiębiorstwa, a przede wszystkim jej wzrost wydaje się najistotniejszym uniwersalnym miernikiem sukcesu dla każdego przedsiębiorstwa. Jednak wartość przedsiębiorstwa jest pojęciem wielowymiarowym i bardzo pojemnym. Czym innym wartość przedsiębiorstwa może być dla jego właścicieli, czym innym dla zarządu, a jeszcze innym dla pracowników. Jest wiele grup – zarówno wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz – tzw. interesariuszy („stakeholders”), zainteresowanych wzrostem wartości przedsiębiorstwa. Dla każdej z nich jednak wartość może leżeć gdzie indziej. Każda z grup interesariuszy chce wpływać na przedsiębiorstwo bezpośrednio lub pośrednio i czerpać z niego różne korzyści. Zarząd może skupiać się na wzroście zysku, pracownikom zależy na wyższych wynagrodzeniach, a klienci oczekują nowych produktów po coraz niższych cenach. Interesy te są bardzo często zupełnie rozbieżne i niemożliwe do pogodzenia. Rozwiązaniem tego problemu jest hierarchizacja znaczenia poszczególnych grup interesariuszy i zastosowanie do oceny wartości przedsiębiorstwa punktu widzenia najważniejszej grupy.
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.