Właściwie każda firma ma potencjał do osiągnięcia sukcesu. Nie wszystkie potrafią jednak potencjał ten wyzwolić. Odkrycie potencjału do osiągnięcia sukcesu w firmie to szczególna rola zarządu, która wymaga zastosowania odpowiedniego połączenia wiedzy oraz doświadczenia – dzięki temu można mówić o sztuce zarządzania. Ponieważ doświadczenie to dla każdego menedżera element unikalny, wynikający z osobistej historii, można skoncentrować się jedynie na elemencie wiedzy, a w istocie na pewnych zasadach postępowania, które wspomogą doświadczenie menedżerów w poszukiwaniu owego potencjału.

Wartość przedsiębiorstwa

Aby mówić o osiągnięciu sukcesu, musimy w pierwszej kolejności ustalić, czym jest sukces. Wbrew pozorom, zdefiniowanie sukcesu nie jest proste. Ogólnie można stwierdzić, że sukces to osiągnięcie zaplanowanych celów. Jednak ze względu na to, że każde przedsiębiorstwo jest unikalne i jedyne w swoim rodzaju, cele powinny być ustalane dla każdego przedsiębiorstwa odrębnie, z uwzględnieniem jego specyfiki. Nawet gdy dwa przedsiębiorstwa produkują podobne produkty i działają na tym samym rynku, to np. ze względu na różne zarządy oraz właścicieli ich wielkość, relacje z klientami, posiadane zasoby itd. każde z nich jest inne i dla każdego z nich sukces będzie oznaczał realizację innego celu. Uniwersalnym miernikiem sukcesu dla każdego przedsiębiorstwa wydaje się jedynie jego wartość.

Wartość przedsiębiorstwa, a przede wszystkim jej wzrost wydaje się najistotniejszym uniwersalnym miernikiem sukcesu dla każdego przedsiębiorstwa. Jednak wartość przedsiębiorstwa jest pojęciem wielowymiarowym i bardzo pojemnym. Czym innym wartość przedsiębiorstwa może być dla jego właścicieli, czym innym dla zarządu, a jeszcze innym dla pracowników. Jest wiele grup – zarówno wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz – tzw. interesariuszy („stakeholders”), zainteresowanych wzrostem wartości przedsiębiorstwa. Dla każdej z nich jednak wartość może leżeć gdzie indziej. Każda z grup interesariuszy chce wpływać na przedsiębiorstwo bezpośrednio lub pośrednio i czerpać z niego różne korzyści. Zarząd może skupiać się na wzroście zysku, pracownikom zależy na wyższych wynagrodzeniach, a klienci oczekują nowych produktów po coraz niższych cenach. Interesy te są bardzo często zupełnie rozbieżne i niemożliwe do pogodzenia. Rozwiązaniem tego problemu jest hierarchizacja znaczenia poszczególnych grup interesariuszy i zastosowanie do oceny wartości przedsiębiorstwa punktu widzenia najważniejszej grupy.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Każdy, kto oglądał serial Sukcesja, wie, jak fascynująca może być walka o przejęcie władzy, a także obrona przed wrogim przejęciem. Serial ten dostarczył wielu ciekawych wątków, które prezentują, jak w praktyce może wyglądać obrona przed niechcianym przejęciem. Temat ten jest na czasie w przypadku Polski i polskich przedsiębiorstw, ponieważ przeszło 30 lat temu Polska przeszła z gospodarki centralnie planowanej na rynkową. Powstało wiele przedsiębiorstw, które pomału wchodzą w etap sukcesji. Część z nich jest przejmowana. Historia zna niejeden przypadek wrogiego przejęcia, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Spójrzmy zatem, w jaki sposób firma może bronić się przed wrogim przejęciem, i scharakteryzujmy najpopularniejsze metody obrony.

Czytaj więcej

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e‑commerce?

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.