Miarą siły każdego przedsiębiorstwa jest jego wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych. By ocenić stopień realizacji celu, jakim jest przyrost wartości, zbudowano systemy rachunkowe mierzące rentowność i efektywność wykorzystania zaangażowanego majątku.
W miarę rozwoju gospodarczego majątek trwały zaczął jednak tracić na znaczeniu i coraz większą rolę zaczęto przywiązywać do wartości niematerialnych. Okazało się, że w latach osiemdziesiątych przejęcia spółek realizowane były za ceny znacznie przekraczające ich wartość księgową i pojawiło się pytanie czym jest ta unikatowa wartość.
Termin „wartość firmy” oznacza trudno mierzalne i niematerialne wartości przedsiębiorstwa, niedające się w prosty sposób przypisać jego ujmowanym w bilansie aktywom. Rozpatrując tę kwestię z punktu widzenia potencjalnego inwestora zainteresowanego nabyciem przedsiębiorstwa, nie jest dla niego istotny fakt jakie aktywa kupuje, ale jaka jest zdolność przedsiębiorstwa do generowania zysków w długim okresie czasu. Każdy inwestor zapłaci więc za nabywane przedsiębiorstwo kwotę, która będzie, jego zdaniem, gwarantowała mu w najbliższej przyszłości zwrot z nawiązką zainwestowanego kapitału.
W wyniku takiego zjawiska pojawiają się następujące terminy:
- wartość księgowa przedsiębiorstwa, która jest odzwierciedleniem zapisów bilansowych oraz
- wartość rynkowa przedsiębiorstwa, która jest odzwierciedleniem wartości przedsiębiorstwa w opinii zainteresowanych inwestorów.
Zwykle wartość księgowa przedsiębiorstwa jest niższa od jego wartości rynkowej, chociaż mogą zdarzyć się wyjątki, w których sytuacja będzie odwrotna.
Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.