Rozmowa z IZABELĄ JAGOSZ-KUCHTĄ, dyrektorem finansowym IBM Polska i Kraje Bałtyckie, członkiem Zarządu IBM Polska.

CFO – lider zmian

Według opublikowanych niedawno badań „Globalny Barometr Dyrektorów Finansowych”, przeprowadzonych przez firmę Michael Page, CFO coraz częściej nie tylko odpowiadają za finanse, ale też są liderami zmian. Odgrywając strategiczne role, często muszą łączyć wiedzę finansową z umiejętnościami w dziedzinie IT, prawa, HR i zakupów. A jak Pani postrzega rolę dyrektora finansowego?

Rola dyrektora finansowego nieustannie się zmienia. Już od dawna obserwujemy organizacje, w których dyrektorzy finansowi wyszli ze swojej tradycyjnej roli i dziś odpowiadają za HR, IT, administrację czy zakupy. Ta transformacja ról w organizacji następuje coraz szybciej i dotyczy nie tylko dyrektorów finansowych. W ostatnich latach coraz silniejsze jest przenikanie się stanowisk. Liderzy – tak samo jak ich firmy – muszą być coraz bardziej otwarci na współpracę z klientami, partnerami, dostawcami, ale przede wszystkim z kolegami z innych działów. Aby ta współpraca była jak najbardziej efektywna, potrzebna jest wiedza, przynajmniej podstawowa, z obszarów działalności nie tylko kolegów, ale również klientów, partnerów biznesowych czy dostawców.

W 2013 roku IBM przeprowadził badanie „C-suite Study”, które obejmowało wywiady z ponad czterema tysiącami członków najwyższej kadry kierowniczej przedsiębiorstw z całego świata (prezesami, dyrektorami finansowymi, marketingu i sprzedaży, dyrektorami HR oraz IT). Podstawowy wniosek z badania jest następujący: nasze przedsiębiorstwa będą w najbliższych 3-5 latach zmieniać się w kierunku organizacji dużo bardziej otwartych, otwartych wewnątrz, ale przede wszystkim otwartych na cały swój ekosystem, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z klientami (rys. 1). Zmiana ta będzie wymuszała na wszystkich, również na dyrektorach finansowych, transformację sposobu działania, podejścia do technologii, zarządzania informacją (danymi), wykorzystania nowoczesnych sposobów komunikowania się (media społecznościowe), ale też zmian procedur wewnętrznych, zabezpieczeń oraz zarządzania ryzykiem przedsiębiorstwa (rys. 2).

Rysunek 1. Źródło: IBM, CFO Study
Rysunek 2. Źródło: IBM, CFO Study

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.