Rozmowa z IZABELĄ JAGOSZ-KUCHTĄ, dyrektorem finansowym IBM Polska i Kraje Bałtyckie, członkiem Zarządu IBM Polska.
Według opublikowanych niedawno badań „Globalny Barometr Dyrektorów Finansowych”, przeprowadzonych przez firmę Michael Page, CFO coraz częściej nie tylko odpowiadają za finanse, ale też są liderami zmian. Odgrywając strategiczne role, często muszą łączyć wiedzę finansową z umiejętnościami w dziedzinie IT, prawa, HR i zakupów. A jak Pani postrzega rolę dyrektora finansowego?
Rola dyrektora finansowego nieustannie się zmienia. Już od dawna obserwujemy organizacje, w których dyrektorzy finansowi wyszli ze swojej tradycyjnej roli i dziś odpowiadają za HR, IT, administrację czy zakupy. Ta transformacja ról w organizacji następuje coraz szybciej i dotyczy nie tylko dyrektorów finansowych. W ostatnich latach coraz silniejsze jest przenikanie się stanowisk. Liderzy – tak samo jak ich firmy – muszą być coraz bardziej otwarci na współpracę z klientami, partnerami, dostawcami, ale przede wszystkim z kolegami z innych działów. Aby ta współpraca była jak najbardziej efektywna, potrzebna jest wiedza, przynajmniej podstawowa, z obszarów działalności nie tylko kolegów, ale również klientów, partnerów biznesowych czy dostawców.
W 2013 roku IBM przeprowadził badanie „C-suite Study”, które obejmowało wywiady z ponad czterema tysiącami członków najwyższej kadry kierowniczej przedsiębiorstw z całego świata (prezesami, dyrektorami finansowymi, marketingu i sprzedaży, dyrektorami HR oraz IT). Podstawowy wniosek z badania jest następujący: nasze przedsiębiorstwa będą w najbliższych 3-5 latach zmieniać się w kierunku organizacji dużo bardziej otwartych, otwartych wewnątrz, ale przede wszystkim otwartych na cały swój ekosystem, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z klientami (rys. 1). Zmiana ta będzie wymuszała na wszystkich, również na dyrektorach finansowych, transformację sposobu działania, podejścia do technologii, zarządzania informacją (danymi), wykorzystania nowoczesnych sposobów komunikowania się (media społecznościowe), ale też zmian procedur wewnętrznych, zabezpieczeń oraz zarządzania ryzykiem przedsiębiorstwa (rys. 2).
Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.