Finanse i Controlling 16/2011 (maj)

Finanse i Controlling nr 16/2011 - Przeciwdziałanie nadużyciom finansowym

Przeciwdziałanie nadużyciom finansowym

Kontroler w firmie analizuje, dostrzega ryzyko, szacuje. Bieżący numer czasopisma poświęcamy właśnie kontroli, tym razem nadużyć finansowych. Współpracujący z nami dyrektorzy finansowi, działów controllingu oraz audytorzy podpowiedzą, jak wykryć symptomy realnych zagrożeń, sprawdzić wiarygodność raportów finansowych, krok po kroku weryfikować skuteczność wewnętrznych raportów w firmie.

Zapraszam Państwa do lektury wywiadu z Tomaszem Dyrdą – członkiem zarządu ACFE Polska. Podczas rozmowy pytamy m.in. o to, czym jest nadużycie w firmie, jak zapobiegać temu zjawisku w działach handlowych oraz o rolę controllingu w wykrywaniu nadużyć. W wywiadzie zatytułowanym „Kto stoi w miejscu, ten się cofa” rozmawiamy z Mirosławem Sroką, prezesem zarządu Kolportera Holding, o mechanizmach napędzających proces przemian w firmie, skutkach restrukturyzacji, a także o roli controllingu w całym procesie.

Ponadto zachęcam do lektury m.in. artykułów „Nadużycia finansowe w sprawozdawczości finansowej”, „Informacja a ryzyka nadużyć” oraz „Błąd, nadużycie czy wartość dodana”, w których autorzy na konkretnych przykładach prezentują sprawdzone rozwiązania w walce z nadużyciami w firmie.

W naszej stałej rubryce Narzędzia i techniki controllingowe, w tym miesiącu pokazujemy, etap po etapie, jak za pomocą Excela można dokonać agregacji danych oraz plików o różnych strukturach.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 16/2011

Nadużycia finansowe w sprawozdawczości finansowej

Kryzys finansowy w roku 2008 odsłonił nowe oblicza nadużyć gospodarczych, które na dużą skalę wystąpiły wśród instytucji, jakie dotychczas traktowane były niemalże jako instytucje zaufania publicznego o transparentnej strukturze – instytucji finansowych. 

Czytaj więcej
nr 16/2011

Czym jest, a czym nie defraudacja

Na początek warto zadać pytanie i uściślić, czym tak naprawdę jest defraudacja. I jak to pojęcie ma się do intuicyjnie bardzo rozpoznawalnej przez każdego kradzieży. O tym, że nie jest ono kradzieży dalekie i nosi jej podstawowe znamiona, świadczy fakt, iż potocznie defraudację określa się zazwyczaj „kradzieżą w białych rękawiczkach”. 

Czytaj więcej
nr 16/2011

Pozycja walutowa firmy jako narzędzie kontrolne w zarządzaniu ryzykiem

Wielu eksporterów i importerów zadaje sobie pytanie: czy podejmowane działania mające na celu minimalizację ryzyka walutowego mają sens i czy są efektywne?

Czytaj więcej
nr 16/2011

Błąd, nadużycie czy wartość dodana

Ryzyko popełnienia błędu oceniane jest zazwyczaj negatywnie. Firmy zorientowane na budowę systemów jakości koncentrują się na realizacji strategii „zero defektów”, eliminując wszelkie odchylenia. Pytanie: czy każdy błąd zasługuje na penalizację?

Czytaj więcej
nr 16/2011

Jak odróżnić muchę od tygrysa?

Zarządzanie ryzykiem jest naturalnym elementem każdej organizacji. Wszystkie firmy się nim zajmują, czasem jedynie czynią to nieświadomie lub nie nazywając swoich działań w ten sposób.

Czytaj więcej
nr 16/2011

O czym należy pamiętać, przechodząc na MSSF

Na wstępie warto wyjaśnić, co należy rozumieć przez pojęcie MSSF. MSSF to Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, które są często używane jako zamiennik pojęcia MSR, czyli Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

Czytaj więcej
nr 16/2011

To jest kraj dla dłużników ‑ płynność finansowa a windykacja po 2010 roku

W dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu poszukiwanie nowych obszarów uzyskania przewagi konkurencyjnej nad rywalami nabiera szczególnego znaczenia dla przyszłości i kierunku rozwoju każdej struktury organizacyjnej.

Czytaj więcej
nr 16/2011

Informacja a ryzyka nadużyć

Nastały czasy informacji. Dostęp do informacji, głównie dzięki internetowi i środkom masowego przekazu, jest coraz szybszy, a jakość prezentowanych informacji jest coraz wyższa. Szybki dostęp do właściwej informacji pozwala oszacować wpływ różnych wydarzeń na naszą rzeczywistość i w porę przewidzieć ich ewentualne skutki, a tym samym odpowiednio zabezpieczyć się przed ich negatywnym wpływem.

Czytaj więcej
nr 16/2011

Zasobowy rachunek kosztów (RCA) w przedsiębiorstwie

Obserwując tendencje rozwoju rachunkowości zarządczej i sposoby konkurowania między przedsiębiorstwami, nie trudno zauważyć, że menedżerowie poszukują skutecznych metod efektywnego zarządzania zasobami i procesami przedsiębiorstw.

Czytaj więcej
nr 16/2011

Współpraca biegłego rewidenta z komitetem audytu

Komitet audytu odgrywa istotną rolę w systemie nadzoru właścicielskiego w jednostkach zainteresowania publicznego. Jego szczególnym zadaniem jest ochrona interesów akcjonariuszy poprzez
rozpoznanie oraz zarządzanie ryzykiem nadużyć, błędów i manipulacji informacją finansową. 

Czytaj więcej
nr 16/2011

Agregacja danych za pomocą arkusza MS Excel

Arkusz MS Excel jest obecnie najbardziej rozpowszechnionym narzędziem analitycznym. Nie dziwi więc, że większość instytucji i przedsiębiorstw tworzy własne narzędzia, które służą do celów przesyłania danych od kontrahentów. 

Czytaj więcej
nr 16/2011

Nie ma firmy bez nadużyć

Rozmowa z Tomaszem Dyrdą - członkiem zarządu ACFE POLSKA, ekspertem w zakresie wykrywania i zapobiegania nadużyciom, posiadającym certyfikaty zawodowe CFE, CIA, GIAC, CFA i PMP. Rozmawiamy o sprawdzonych metodach wykrywania nadużyć finansowych.  

Czytaj więcej
nr 16/2011

Kto stoi w miejscu, ten się cofa ‑ rozmowa z Mirosławem Sroką, prezesem zarządu Kolportera Holding

Rozmowa z Mirosławem Sroką - prezesem Zarządu Kolportera Holding, odpowiedzialnym za politykę finansową, rachunkową i podatkową, zaangażowanym w projekt restrukturyzacji Grupy Kapitałowej Kolporter, m.in. o mechanizmach napędzających proces przemian w firmie, skutkach restrukturyzacji i roli controllingu w całym procesie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 16/2011

Sen spekulanta

Miałem sen. Śnił mi się premier stanowczo oznajmiający, że ma dość wysokich cen cukru i złożył zdecydowaną deklarację walki ze spekulacją.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 16/2011

Banki wyciągnęły wnioski z kryzysu

W wyniku kryzysu finansowego banki zwiększyły nadzór zarządów nad funkcją ryzyka i zmieniają politykę wynagrodzeń – wynika z badania (ENG, pdf, 1mb) Ernst & Young przeprowadzonego dla Instytutu Finansów Międzynarodowych, skupiającego największe instytucje finansowe na świecie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 16/2011

Stereotypy podział ról w biznesie zmienia się

Dobrymi szefami finansów mogą być zarówno kobiety, jak i mężczyźni, różni się natomiast ich styl zarządzania. W opinii środowiska biznesowego nie ma znaczenia, jakiej płci jest osoba odpowiedzialna za finanse firmy. Nie wpływa to na skuteczność jej działania, ale może mieć znaczenie dla możliwości awansu oraz profilu funkcji finansowej. Trendy w zarządzaniu finansami wskazują,...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.