Finanse i Controlling 42/2015 (listopad-grudzień)

Finanse i Controlling nr 42/2015 - Ustalanie i analiza odchyleń

Ustalanie i analiza odchyleń

Koniec roku upływa w firmach pod znakiem z jednej strony rozliczeń minionych dwunastu miesięcy, a z drugiej tworzenia planów finansowych na następny rok. Najczęściej budżet traktowany jest jako wyraz wytyczonych przez przedsiębiorstwo celów, których osiągnięcie zapewnia odpowiednio skonstruowany system premiowy, oparty na stopniu realizacji celów finansowych. Choć, jak pokazuje cykl tekstów Zbigniewa Jaszczuka o Beyond Budgeting, nie zawsze tak musi być – jeśli bowiem wprowadzi się odpowiednią kulturę organizacyjną, motywacja pracowników może także wypływać z ich wewnętrznych przekonań i rzeczywistego zaangażowania w życie firmy. Wracając jednak do tradycyjnie rozumianego budżetowania, które wspomaga controlling w analizie porównawczej planu i wykonania oraz szukaniu przyczyn odchyleń, należy zastanowić się, jak, w optymalny sposób, nie dokonując nadmiernych uproszczeń, znaleźć odpowiedź na pytanie – co przynosi naszej organizacji zysk, a które elementy z kolei generują stratę. Stworzenie miarodajnych planów finansowych na przyszłość nadal w wielu przedsiębiorstwach jest zajęciem złożonym metodologicznie i czasochłonnym. Violetta Małek i Paweł Młyński z działu usług doradczych w KPMG w tekście „Budżet 2016 – wiarygodne narzędzie do podejmowania trafnych decyzji biznesowych” opisują rozwiązania, które zminimalizują ryzyko powstawania odchyleń i odpowiadają na pytania, jak sprawić, by budżetowanie trwało krócej i by prognozy były wykorzystywane przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Zapraszam też do ciekawego case study zaprezentowanego przez panią Anitę Głowacką.

Wierzę, że ostatni numer w 2015 roku zainspiruje i pomoże efektywnie przejść przez 2016 rok.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 42/2015

Przykład kontroli kosztów produkcji z wykorzystaniem rachunku kosztów standardowych i związanej z nim analizy odchyleń

Rachunek kosztów standardowych (normatywnych) w przedsiębiorstwach produkcyjnych umożliwia kontrolę kosztów produkcji oraz najpełniejszą analizę przyczyn odchyleń. Dodatkowo stwarza większe możliwości oddziaływania na poziom kosztów zużycia czynników produkcji niż tradycyjny system rachunku kosztów. Koszty standardowe mogą być ponadto wykorzystywane do budowy budżetów, a powstające między nimi a kosztami...

Czytaj więcej
nr 42/2015

Proces budżetowania – budowa master budget

Proces budżetowania – budowa master budget

Budżetowanie jest metodą wewnętrznego oddolnego planowania w przedsiębiorstwie, podporządkowanego realizacji strategicznych celów i efektywnemu wykorzystaniu zasobów1. Jest to proces przygotowania i opracowania serii wspólnych budżetów oraz łączenia ich w jeden budżet główny przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej
nr 42/2015

Wyroki sądów administracyjnych, które dyrektor finansowy powinien znać

Odpowiedzialność dyrektora finansowego rozciąga się na różne obszary funkcjonowania firmy. Należą do nich także rozliczenia podatkowe. Poniżej prezentujemy wyroki sądów administracyjnych w sprawach podatkowych, które mogą mieć istotny wpływ na finanse firmy.

Czytaj więcej
nr 42/2015

Ochrona przed wrogim przejęciem strategicznych spółek – nowe regulacje

Dnia 24 lipca 2015 r. Sejm RP przyjął ustawę o kontroli niektórych inwestycji (dalej: ustawa o kontroli). Została ona opublikowana w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 31 sierpnia 2015 r. i weszła w życie po upływie 30 dni od tej daty. Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy o kontroli, ma ona wprowadzić „do porządku prawa polskiego mechanizmy kontroli inwestycji w strategicznych...

Czytaj więcej
nr 42/2015

Przerobowy Rachunek Kosztów – Throughput Accounting (TA)

Logika i istota Przerobowego Rachunku Kosztów (Throughput Accounting) wiąże się ściśle z Teorią Ograniczeń (Theory of Constraints – TOC). Za twórcę TOC uważany jest E.M. Goldratt. Podstawy tej teorii E.M. Goldratt przekazał w książce „Cel I”, a później w „Cel II” oraz wielu innych publikacjach. Teoria Throughput Accounting została przedstawiona przez T. Corbetta w książce „Finanse do góry nogami”...

Czytaj więcej
nr 42/2015

Budżet 2016 – wiarygodne narzędzie do podejmowania trafnych decyzji biznesowych

Budżet 2016 – wiarygodne narzędzie do podejmowania trafnych decyzji biznesowych

Ostatnie lata to w działach finansowych polskich przedsiębiorstw okres intensywnych zmian. Optymalizowane są procesy, wdrażane są zaawansowane narzędzia IT, część działalności przenoszona jest do centrów usług wspólnych. Jest jednak obszar, który w wielu przypadkach cały czas pozostaje dużym wyzwaniem, a organizacje nie kryją niezadowolenia z przebiegu procesów w nim zachodzących, przede wszystkim...

Czytaj więcej
nr 42/2015

Beyond Budgeting ‑ Część 2. Opis standardu

W poprzedniej części opisano zalety i wady zarządzania opartego na budżetowaniu, zasygnalizowany został kierunek zmian oraz najważniejsze powody, dla których warto zastanowić się nad celowością budżetu. Doświadczenia Jana Wallandera w Svenska Handelsbanken i efekty, jakie osiągnął, zarządzając bankiem w sposób eliminujący potrzebę stosowania budżetu, stały się inspiracją do stworzenia modelu zarządzania...

Czytaj więcej
nr 42/2015

Wykorzystanie nettingu w rozliczeniach między podmiotami w grupach kapitałowych

Wykorzystanie nettingu w rozliczeniach między podmiotami w grupach kapitałowych

Podmioty powiązane bardzo często dokonują między sobą rozliczeń przez faktyczną zapłatę tylko nadwyżki wzajemnych rozliczeń, stosując jednocześnie system dwustronnych lub wielostronnych kompensat. Ta forma działania przynosi wiele skutków w podatku dochodowym, a także w rachunkowości całej grupy podmiotów korzystających z nettingu.

Czytaj więcej
nr 42/2015

Wykorzystanie arkusza Excel do budowania „dashboardów”

Pojęcie „dashboard” wywodzi się od angielskiego określenia używanego do opisania układu wskaźników w kokpicie. Powstała zatem paralela między tym, co widzi np. pilot samolotu, a tym, co powinien widzieć menedżer. Bardzo „nośne” hasło zrównało pod względem stopnia odpowiedzialności rolę pilota oraz menedżera, gdyż zarówno jeden, jak i drugi swoimi decyzjami wpływają na losy wielu ludzi, a podejmują...

Czytaj więcej
nr 42/2015

Controlling wspomagany komputerowo

Artykuł stanowi fragment najnowszej książki dra Jacka Goliszewskiego Controlling. Koncepcja, zastosowania, wdrożenie, Wydawnictwo Wolters Kluwer SA, Warszawa 2015.

Czytaj więcej
nr 42/2015

Jak skutecznie przeprowadzić projekt outplacementowy?

W każdej organizacji przychodzi moment, w którym restrukturyzacja, racjonalizacja czy redukcja nadwyżki zatrudnienia są nieuniknione. Szczególnie istotne jest wówczas dokonanie trafnego wyboru pracowników, z którymi firma będzie musiała się rozstać, a następnie zaoferuje im udział w projekcie outplacementu.

Czytaj więcej
nr 42/2015

Kaizen jako narzędzie kształtowania optymalnych metod pracy

Kaizen – z jap. dobra zmiana – to mechanizmy i działania ukierunkowane na doskonalenie małymi krokami. Nie oczekuje się tutaj dużych zmian, ale drobnych usprawnień, których autorami są najczęściej szeregowi pracownicy. I o takich właśnie kaizenach, budowanych i wdrażanych przez pracowników, będziemy tu pisać. Dlaczego? Ponieważ okazuje się, że właśnie takie stopniowe, oddolne zmiany przynoszą...

Czytaj więcej
nr 42/2015

Firma widziana procesowo

Rozmowa z Rogerem T. Burltonem, międzynarodowym autorytetem w dziedzinie strategicznego zarządzania z perspektywy procesów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 42/2015

Vox populi...

Miała być druga Japonia, a będzie druga Szwajcaria. Co zamierzamy przenieść nad Wisłę z ojczyzny Wilhelma Tella? Nie tamtejszą walutę – bardzo silną ostatnimi czasy. Nie skorzystamy ze szwajcarskiej punktualności i umiłowania porządku. Nie ogłosimy też, że jesteśmy neutralnym państwem. Mamy po prostu większe aspiracje. Sięgamy po alpejski model demokracji bezpośredniej, czyli referendum.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 42/2015

II Forum Nowoczesnego Controllingu już za nami

8-9 października br. w warszawskim Airport Hotel Okęcie po raz drugi odbyło się Forum Nowoczesnego Controllingu, którego jednym z organizatorów był magazyn „Finanse i Controlling”. Tym razem hasło przewodnie brzmiało: Koszty pod kontrolą.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 42/2015

Controlling i Rachunkowość Zarządcza w 2016 roku

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 42/2015

Hyperion planning day

Atos Polska wraz firmą Oracle Polska serdecznie zaprasza na spotkanie biznesowe, kierowane do dyrektorów finansowych,
controllingu, HR oraz planowania produkcji. Spotkanie odbędzie się 10 grudnia w Warszawie, Pure Sky Club.

 

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 42/2015

Rośnie pesymizm dyrektorów finansowych

Rośnie pesymizm dyrektorów finansowych

Perspektywy gospodarcze gwałtownie się pogarszają – wynika z badań opinii dyrektorów finansowych i członków ACCA (The Association of Chartered Certified Accountants), których głos ma coraz większe znaczenie w podejmowaniu decyzji przez przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.