cena: 69,00 zł netto
cena: 84,87 zł brutto
Lean, 5S, gemba, kaizen, kanban, hoshin kanri, muda to tylko część pojęć, jakie trzeba przyswoić, chcąc poznać, a następnie wdrożyć, elementy japońskiej szkoły zarządzania. W przeciwieństwie do zachodniego modelu zarządzania, model japoński stawia na permanentny rozwój pracowników i ich doskonalenie i to on – a nie innowacje – jest podstawą zmian w przedsiębiorstwie. Oznacza to, że przy ocenie funkcjonowania firmy znaczenie ma nie tylko jej wynik finansowy, ale też ocena zaangażowania jej pracowników w procesy zachodzące w firmie.
Z artykułów dowiesz się m.in.:
Stale dążymy do redukcji zapasów, by uwolnić kapitał obrotowy, a jednocześnie walczymy o zapewnienie terminowych dostaw do klienta w wymaganym przez niego czasie. Wciąż jednak istnieje problem – trzeba mieć w magazynie to, co właśnie zamówił klient. System kanban rozwiązuje te problemy, umożliwiając świadome obniżenie zapasów.
Kaizen – z jap. dobra zmiana – to mechanizmy i działania ukierunkowane na doskonalenie małymi krokami. Nie oczekuje się tutaj dużych zmian, ale drobnych usprawnień, których autorami są najczęściej szeregowi pracownicy. I o takich właśnie kaizenach, budowanych i wdrażanych przez pracowników, będziemy tu pisać. Dlaczego? Ponieważ okazuje się, że właśnie takie stopniowe, oddolne zmiany przynoszą...
Hoshin Kanri stanowi metodę zarządzania strategicznego zapewniającą przewagę konkurencyjną przez wyprzedzające rozpoznanie otoczenia przedsiębiorstwa i określenie na jego podstawie strategii rozwojowej.
Coraz częściej impulsem do wdrożenia systemu zarządzania jakością (SZJ) jest potrzeba posiadania certyfikatu, a nie dostrzega się korzyści doskonalenia organizacji oraz podnoszenia w ten sposób jakości wyrobów i usług.
Obie metody stanowią wielofunkcyjne (przekrojowe, kompleksowe) podejścia umożliwiające zarządzanie strategiczne na poszczególnych, funkcjonalnych szczeblach przedsiębiorstwa (Witcher, Chau 2007, s. 518). Obie koncentrują się na wizji przedsiębiorstwa oraz kładą nacisk na komunikację i proces ciągłego uczenia się organizacji (Asan, Tanyas 2007, s. 1013). Równocześnie różnice między tymi metodami są...
Lean Management lub też szczupłe zarządzanie to temat niewątpliwie modny, cieszący się coraz większą popularnością już nie tylko w przemyśle, ale również w sektorach usługowych, służbie zdrowia, bankowości i branży logistycznej. Również uczelnie wyższe wprowadzają do swoich programów nauczania coraz szerszą pod względem merytorycznym tematykę Lean.
Czy możliwe jest utrzymanie sprawnie funkcjonującego stanowiska pracy bez przyjęcia i przestrzegania odpowiednich standardów? 5S, czyli pięć filarów ustandaryzowanej organizacji miejsca pracy, to prosta droga do stabilizacji procesów w naszej firmie.
Kultura ciągłego doskonalenia docenia osobiste zaangażowanie wszystkich, którzy mają wpływ na procesy, oraz zachęca do poszukiwania usprawnień w miejscu dodawania wartości. Daleka jest natomiast od teoretyzowania i zarządzania zza biurka. Zasada „idź i zobacz” leży w samym sercu filozofii kaizen i dotyczy każdego, kto chce zrozumieć problem zachodzący w procesie. Takie podejście jest już mocno zakorzenione...
Nadzór nad realizacją celów, delegowanie zadań i odpowiedzialności, analiza problemów, kontrola wskaźników postępu – każdy z tych obszarów doczekał się już szeregu narzędzi zarządzania, metod nadzoru czy sposobów komunikacji.
Współczesne zarządzanie, zarówno w ujęciu naukowym, jak i w codziennej praktyce menedżerów całego świata, pełne jest słów wywodzących się z języka japońskiego. Wynika to z inspiracji japońskimi metodami zarządczymi, z których najpopularniejszą jest z pewnością System Produkcji Toyoty jako lean management podbijający kolejne branże i sektory gospodarki. Kaizen, kanban i muda usłyszeć można na co dzień...
Ryba psuje się od głowy – choć to powiedzenie kojarzone jest z negatywnym wydźwiękiem, zwłaszcza wobec osób, które ową głową są, należy wziąć sobie mocno do serca ich znaczenie. I nie trzeba od razu mówić o zepsutej rybie przez tę głowę. To przestroga, że ty – szef, dyrektor generalny, prezes, naczelny wódz, kapitan – odpowiadasz za wszystko, co dzieje się na pokładzie twojego okrętu. A więc jeśli...
Przyczyny wielu problemów występujących w organizacji nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Kierownictwo zazwyczaj dowiaduje się o nich, gdy pożar jest już na tyle duży, że jego ugaszenie wymaga podjęcia istotnych zmian organizacyjnych. Nie dziwi zatem, że coraz większego znaczenia nabiera optymalizacja procesów, zanim występujące w nich problemy przybiorą na sile. Tu pomocna okazać się może metoda...
Organizm ludzki jest skomplikowaną maszynerią, w której szereg komórek, tkanek i narządów musi ze sobą współgrać w pełnej harmonii, abyśmy mogli odczuwać witalność i cieszyć się zdrowiem. Dla zachowania tego stanu podejmujemy szereg czynności w postaci właściwej diety, regularnych treningów, regularnych wizyt u lekarzy, doskonalimy nasze umiejętności dotyczące rozwoju fizycznego oraz poszerzamy zakres...
Środowisko, w którym rozwijane są projekty IT, jest specyficzne – wymaga szybkiego reagowania na zmiany, adaptacji założeń i celów projektu do coraz to nowych wymagań klienta, a także efektywnego wdrażania nowych rozwiązań. Nierzadko też prace nad produktem rozciągają się na wiele projektów, w czasie których tworzone są kolejne moduły do wdrożonego już systemu czy aplikacji. Zarządzanie jakością w...
Dodaj do ulubionych - opcja jest dostępna tylko dla aktywnych prenumeratorów.
Pełna funkcjonalność serwisu z wyłączeniem możliwości pobierania wydań w formacie PDF.